Dit is een expertquote van Dirk Mulder, ING, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Rijke toeristen en extreme luxe: zo bleef de Bijenkorf over als laatste Nederlandse warenhuis - NRC
Sinds deze zomer staat de Bijenkorf in de verkoop. Er wordt gesproken over een Thaise miljardairsfamilie als mogelijke nieuwe eigenaar. Terwijl het een na het andere warenhuis de laatste jaren omviel, bleef de Bijenkorf overeind.
Bijzonder, want het concept warenhuis heeft het mondiaal moeilijk. In Amerika, Engeland en Duitsland moeten warenhuizen concurreren met discountketens en internet. Ook zijn de behoeftes van de consument veranderd. Zo is e-commerce in de afgelopen jaren flink gegroeid. Een goede webwinkel is vandaag de dag onmisbaar voor grote spelers in de Retail.
Het multibrand concept van warenhuizen blijkt zich moeilijk te kunnen meten aan het oneindige scala van producten dat via internet kan worden aangeboden. Warenhuizen bieden merken een platform en daarmee een groeipad, wat hen aan de warenhuizen bindt. Maar die formule raakt steeds meer uitgewerkt voor producten die ook prima via online kanalen aangeschaft kunnen worden.
Vooral warenhuizen in het middensegment hebben moeite zich te onderscheiden van discountketens als Primark, H&M en Action. Voorbeelden die iedereen nog vers op het netvlies heeft zijn V&D en Hudson’s Bay. Om die concurrentiestrijd te ontlopen zijn keuzes nodig. Succesvolle (internationale) voorbeelden zijn de Bijenkorf, Galeries Lafayette, Selfridges en KaDeWe. Stuk voor stuk warenhuizen die zich veel nadrukkelijker richten op het premiumsegment en vooral gevestigd zijn in de grote (toeristen) steden.
Warenhuizen niet alleen voor happy few
Warenhuizen worden veelal gelinkt aan luxe. Toch is dit een onjuist beeld. Veel warenhuizen hanteren een premium strategie, geen luxe strategie. Er wordt nadruk gelegd op merken met een selectieve of exclusieve distributiestrategie, zoals Louis Vuitton en Gucci. Maar ook Stone Island, Ted Baker en Polo Ralph Lauren (premium), Rituals en Daily Paper (midden segment plus) maken deel uit van het assortiment.
Hoewel luxe warenhuizen veelal zelf het beeld oproepen van bestaansrecht bij de gratie van rijke Chinezen, Arabieren en Russen, komt dit niet overeen met de praktijk. Zo ontvangt een warenhuis als de Bijenkorf jaarlijks circa 26 miljoen bezoekers, waarvan een klein deel rijke toeristen betreft. Hiermee wordt naar eigen zeggen slechts 15% van de totale omzet gerealiseerd.
Essentieel voor het succes van warenhuizen is de mix van het concept, de combinatie winkel/e-commerce, het assortiment en het personeel. Als warenhuizen dat goed weten in te vullen is er – weliswaar in een beperkt aantal grote steden - ruimte voor in Nederland.