Onderzoek wijst uit: ‘Europeanen zijn vliegschaamte voorbij’

• Web Wings B.V

Data lijkt aan te geven dat Europeanen hun vliegschaamte voorbij lijken te zijn. Tijdens en vlak na corona werd, uiteraard om verschillende redenen, minder gevlogen. Met name sinds het jaar 2022 is echter een flinke stijging van het aantal vliegbewegingen boven Europa te zien. Het duurzaamheidsplatform De Betere Wereld is dieper in de cijfers gedoken en komt tot verrassende conclusies.

Initiële reden voor dit onderzoek is een column in een bekend tijdschrift. Scott van Ede, redacteur van De Betere Wereld, zegt hier het volgende over: “In een column in een groot tijdschrift lazen we dat het duizenden euro’s goedkoper kan zijn voor Nederlanders om vanuit België naar de andere kant van de wereld te vliegen. Het ging daarbij om een specifiek voorbeeld van een Nederlander die eerst naar België rijdt, daar op het vliegtuig naar Nederland stapt en vervolgens doorvliegt naar Amerika.

Dit reisschema heeft een veel grotere CO2 voet, maar is dus wel vele malen goedkoper. Een schrijnende situatie. Wij waren daarom benieuwd of Europeanen überhaupt nog naar hun CO2 voet kijken of dat er toch nog sprake is van de zogeheten vliegschaamte”.

Bijna 35% meer passagiers vervoerd

In het jaar 2022 werden er ongeveer 816 miljoen passagiers vervoerd in Europa. In het jaar 2023 steeg dit al tot 973 miljoen passagiers; een stijging van ruim 19,2%. Deze stijging hield ook in 2024 aan, getuige het feit dat er bijna 1,1 miljard passagiers vervoerd werden in Europa.

Ten opzichte van 2022 is het aantal vervoerde passagiers op EU-niveau in 2024 dus gigantisch gestegen. Een stijging van maar liefst 284 miljoen passagiers, ofwel 34,8%. Dit levert de eerste, voorzichtige, conclusie op: Europeanen stappen vaker en vaker in het vliegtuig.

Veel meer vliegbewegingen in Nederland

De bovenstaande Europese data sluit aan op de Nederlandse data. Uit data, van onder meer van het CBS, blijkt dat Nederlanders veel vaker in het vliegtuig stappen. Het aantal vliegbewegingen boven ons land is aanzienlijk toegenomen, terwijl de luchthavens in ons land het ook steeds drukker krijgen. Laatstgenoemde wordt overigens niet uitsluitend aan Nederlanders ‘toegeschreven’, aangezien Schiphol ook een populaire overstapplek is.

In het jaar 2022 verwerkte Schiphol ongeveer 397.000 vluchten. In het jaar 2023 was dit al gestegen naar ongeveer 442.000 vluchten, terwijl hier in 2024 nog een flinke schep bovenop werd gedaan: ongeveer 473.000 vluchten. In slechts twee jaar tijd is het aantal vluchten dus met ongeveer 76.000 vluchten toegenomen.

Van Ede trekt hier een voorzichtige conclusie over: “Ook Nederlanders lijken minder van doen hebben met vliegschaamte. Wel vinden wij het belangrijk om te vermelden dat in bovenstaande data geen onderscheid wordt gemaakt tussen Nederlandse passagiers en niet-Nederlandse passagiers. De stijging van 19,16% kan dus niet volledig toegeschreven worden aan Nederlanders”.


Flinke drukte in het Nederlandse luchtruim

Alleen al uit bovenstaande cijfers blijkt dat het steeds drukker wordt in het Nederlandse luchtruim. Het duurzaamheidsplatform De Betere Wereld heeft óók gekeken naar de totaliteit van commerciële vliegbewegingen in/boven Nederland. “Het is algemeen bekend dat Schiphol de grootste luchthaven in Nederland is, maar ook de andere Nederlandse luchthavens lijken het steeds drukker te krijgen”, aldus Van Ede. Uit data blijkt dit ook te kloppen:

Europeanen en Nederlanders stappen graag in het vliegtuig

Op basis van alle data concludeert De Betere Wereld het volgende: Zowel Europeanen als Nederlanders stappen maar al te graag in het vliegtuig. “We hadden mogelijk verwacht dat de coronaperiode van invloed zou zijn op het vlieggedrag van Europeanen. Feit is echter dat het aantal vluchten en vliegbewegingen aanzienlijk toeneemt. Dat hierbij de kortste route niet eens altijd de goedkoopste route is, mag toch wel schrijnend genoemd worden”, aldus de redacteur van De Betere Wereld.


Toelichting op dit onderzoek

De reden voor dit onderzoek, uitgevoerd door De Betere Wereld, is reeds in de inleiding vermeld. Van Ede legt wel graag nog uit hoe dit onderzoek precies uitgevoerd is: “Voor dit onderzoek hebben we ons puur gericht op de beschikbare data van onder meer het Centraal Bureau voor Statistiek. We hebben er bewust voor gekozen om geen enquête onder individuen af te nemen, omdat die manier van onderzoeken geen totaalbeeld vormt”.

Van Ede vervolgt: “Cijfers liegen niet, terwijl mensen bij een interview of enquête wel de waarheid kunnen verdraaien. De bovenstaande cijfers zijn bovendien klip en klaar. Het aantal vliegbewegingen in Europa, inclusief Nederland, stijgt flink. We kunnen daardoor concluderen dat de Europeanen en Nederlanders hun vliegschaamte voorbij lijken te zijn.”