De overgang naar ‘groene’ auto’s gaat in de EU razendsnel. Het marktaandeel steeg in twee jaar van 11% naar 47%. De batterij-auto is daarbij veruit het populairst. Vooral de battery electric vehicles (BEV’s) uit China vallen in de smaak. Kredietverzekeraar Allianz Trade waarschuwt voor de klap die China toebrengt aan de Europese auto-industrie en daarmee aan de complete Europese economie.
Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “De auto-industrie wordt opnieuw gedefinieerd. 15 jaar geleden heeft de Chinese overheid vol ingezet op BEV’s. Grote staatsbedrijven zijn opgezet. Nu marcheren ze op volle sterkte de Europese markt binnen. De drie bestverkochte batterij-auto’s in 2022 kwamen uit China. Straks komen alle auto’s uit China, hetzij geproduceerd door een Chinees merk, hetzij van een Amerikaans of Europees merk.” Het vooroordeel dat Chinese auto’s kwalitatief minder zijn is volgens Geeroms achterhaald. “Ze voldoen aan alle Europese eisen."
Gevoelig klap voor industrie
Volgens Geeroms betekent de Chinese opmars niet alleen een enorme klap voor de Europese auto-industrie maar ook voor de Europese economie als geheel. “Europa is 's werelds grootste auto-exporteur. De autohandel heeft de afgelopen tien jaar elk jaar tussen de 70 en 110 miljard euro aan handelsoverschot opgeleverd voor de Europese economie. Ook is het nu nog zo dat vier op de vijf auto's die in Europa worden verkocht, hier ook worden geassembleerd. Dat gaat voor een groot deel verdwijnen. In Europa gaan we de komende jaren massaal over op auto’s die in China gemaakt zijn.” Europese autofabrikanten kunnen volgens Geeroms tegen 2030 gezamenlijk meer dan 7 miljard euro aan jaarlijkse nettowinst verliezen
De researchafdeling van Allianz Trade stelt dat de automobielsector, de grootste industriële sector van Europa, goed is voor 10% van de toegevoegde waarde van de maakindustrie. Dit is nog hoger in landen als Duitsland (15%), Hongarije, Tsjechië en Slowakije (rond 20% of hoger). De auto-industrie is ook een belangrijke afnemer voor sectoren als metaal, kunststoffen en elektronica.
Automarkt wordt herschikt
Geeroms: “De impact van de elektrificatie van de auto-industrie in Europa is enorm. Neem de aandrijving. Van oudsher goed voor 25% tot 30% van de totale kosten van een auto. Elektrische aandrijving is veel eenvoudiger en vereist aanzienlijk minder onderdelen. Nieuw is de grote kostenpost voor de accu. De ene technologie vervangt de andere. Het hele Europese ecosysteem rond de fabricage van auto’s wordt herschikt. Dat is niet alleen voor de autofabrikanten zelf een directe bedreiging maar ook voor het enorme netwerk aan bedrijven om de autofabrikanten heen.”
Hoe is de Chinese opmars te stuiten? Geeroms: “Dan moet je denken aan handelsvoorwaarden. Ook zouden beleidsmakers moeten proberen de assemblage in de EU te houden. Daarnaast is het belangrijk om als EU substantieel te investeren in batterijtechnologie en lithium voor eigen gebruik te produceren.”
Zie het Allianz-rapport: https://www.allianz.com/en/economic_research/publications/specials_fmo/european-automotive-industry.html
(Foto's Johan Geeroms)
Allianz Trade Benelux
Contact:
Sabine Weppner (Dutch and English speaking)
+31 (0)73 688 9665 of +31 6 2299 1373
Sabine.Weppner@allianz-trade.com
Johan Geeroms
Mobiel: +31 629725450
Johan.Geeroms@allianz-trade.com
For more information, please visit: allianz-trade.nl
Follow us on social
https://twitter.com/AllianzTradeNL
https://www.linkedin.com/company/allianz-trade-nederland
https://www.youtube.com/user/allianz-trade-nederland
Wij doen vandaag voorspellingen over handels- en kredietrisico, zodat bedrijven vertrouwen kunnen hebben in de dag van morgen
Allianz Trade is de wereldleider op het gebied van kredietverzekeringen en een erkend specialist op het gebied van borgstelling, incasso, gestructureerd handelskrediet en politiek risico. Ons eigen informatienetwerk analyseert dagelijkse veranderingen in de solvabiliteit van meer dan 80 miljoen bedrijven. We geven bedrijven het vertrouwen om te handelen door hun betalingen veilig te stellen. Wij compenseren oninbare vorderingen, maar wat nog belangrijker is, we helpen je in de eerste plaats om oninbare vorderingen te voorkomen. Wanneer we kredietverzekeringen of andere financiële oplossingen bieden, ligt onze prioriteit bij bescherming door voorspelling. Maar als het onverwachte gebeurt, betekent onze AA-kredietbeoordeling dat we de middelen hebben, ondersteund door Allianz, om compensatie te bieden om je bedrijf in stand te houden. Allianz Trade, met hoofdkantoor in Parijs, is aanwezig in 52 landen met 5.500 medewerkers. In 2022 bedroeg onze geconsolideerde omzet 3,3 miljard euro en vertegenwoordigden de verzekerde bedrijfstransacties wereldwijd een risico van 1.057 miljard euro.
Waarschuwing met betrekking tot toekomstgerichte verklaringen
De hierin opgenomen verklaringen kunnen vooruitzichten, verklaringen van toekomstverwachtingen en andere toekomstgerichte verklaringen bevatten die gebaseerd zijn op de huidige inzichten en veronderstellingen van het management en die bekende en onbekende risico's en onzekerheden met zich meebrengen. Werkelijke resultaten, prestaties of gebeurtenissen kunnen wezenlijk verschillen van de resultaten, uitgedrukt of geïmpliceerd in dergelijke toekomstgerichte verklaringen. Dergelijke afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van, zonder beperking, (I) veranderingen van de algemene economische omstandigheden en concurrentiesituatie, met name in de kernactiviteiten en kernmarkten van de Allianz Groep, (II) prestaties van financiële markten (met name marktvolatiliteit, liquiditeit en kredietgebeurtenissen), (III) frequentie en ernst van verzekerde schadegevallen, waaronder natuurrampen en de ontwikkeling van schadekosten, (IV) sterfte- en ziektecijfers en -trends, (V) persistentieniveaus, (VI) met name in de banksector, de omvang van kredietverzuim, (VII) renteniveaus, (VIII) valutakoersen inclusief de wisselkoers euro/Amerikaanse dollar, (IX) wijzigingen in wet- en regelgeving, waaronder belastingregelgeving, (X) de impact van overnames, inclusief gerelateerde integratievraagstukken en reorganisatiemaatregelen, en (XI) algemene concurrentiefactoren, in elk van deze gevallen op lokale, regionale, nationale en/of mondiale basis. Veel van deze factoren zijn waarschijnlijker, of meer uitgesproken, als gevolg van terroristische activiteiten en de consequenties daarvan.