In een digitaal tijdperk waarin het nog nooit zo gemakkelijk was om foto’s te maken en we steeds meer foto’s in de cloud opslaan, blijft het maken van fotoboeken nog steeds ongekend populair. De meeste van deze boeken zijn gericht op vakanties, al onderscheidt naar verhouding de inhoud van de fotoboeken zich op basis van regio en zijn er grote verschillen zichtbaar binnen Nederland.
Van zomervakantie, wintersport tot weekendjes weg; we fotograferen massaal op onze vakantiebestemming. Dit blijkt ook uit onderzoek door fotoboekenproducent Fotofabriek uit Groningen onder 50.000 ontwerpen in de periode januari 2018 t/m februari 2019.
Vooral inwoners van de provincie Friesland zijn fanatiek in het maken van fotoboeken over vakantiebestemmingen. Bij zowel zomervakantiefotoboeken (22,6%), als fotoboeken over winter(-sport)vakanties (3,8%) voeren de Friezen de ranglijst naar verhouding aan.
De inwoners van Zeeland en Zuid-Holland nemen de tweede en derde plek in als het gaat om het maken van fotoboeken van de zomervakantie. De Zeeuwse inwoners zijn ook volop vertegenwoordigd in het maken van fotoboeken over stedentrips en andere dagjes uit, terwijl Noord-Hollanders het juist verder weg zoeken aangezien 19,3% van de fotoboeken uit deze provincie gericht zijn op verre reizen.
Fotoboeken zijn van oudsher geschikt als jaarboek en laten vaak een verscheidenheid aan belangrijke onderwerpen zoals geboortes, huwelijken, verjaardagen en reizen zien. Inwoners van Drenthe spannen de kroon met 14,9% en maken daarmee naar verhouding net iets meer jaarboeken dan Zuid-Hollanders (14,6%) en Noord-Brabanders (14,4%).
Familiefoto’s zijn overigens in alle streken van Nederland veel voorkomend. Inwoners uit Gelderland, Noord-Holland en Overijssel maken veel fotoboeken van verjaardagen, Limburgers over hun grootouders, terwijl in Flevoland juist bruiloften veelvuldig voorkomen.
Tegenwoordig worden veel oude recepten gebundeld in kookboeken. Opvallend is dat provincies met veel studenten zoals Groningen, Zuid-Holland en Utrecht, koplopers zijn in het maken van kookboeken. Gerechten uit oma’s keuken blijven zo populair onder de jeugd.
Sinds de opkomst van het digitaal ontwerpen van fotoboeken is het maken van een fotoboek een stuk gemakkelijker geworden. Ondanks dat fotoboeken inhoudelijk (relatief) per regio verschillen, familie, vrienden en vakanties blijven het hoofdthema. Dit komt overeen met de nostalgische foto’s die vroeger ingeplakt werden in fotoboeken.
Dit is een origineel bericht van Fotofabriek.nl
Ga naar alle berichten van deze organisatie.