Felle advertentiestrijd op Facebook om lokale kiezer

20 MRT 2019 16:11 | VPNGids.nl

Met bijna 1.500 verschillende advertenties proberen politieke partijen de lokale kiezer in aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen te overtuigen. Vooral door de regerende partijen werd fel gestreden om stemmen voor de verkiezingen. Dit blijkt uit onderzoek door VPNgids.nl, die de actieve advertenties van politieke partijen onder de loep nam. Sommige partijen plaatsten zelfs - al dan niet bewust - ongevraagd illegale marketingcookies, waarmee gerichter geadverteerd kan worden op platforms als Facebook.

Wie de afgelopen periode op Facebook actief is geweest, heeft vooral advertenties van de coalitiepartijen voorbij zien komen. D66 schreef vlak voor de verkiezingen ruim 100 advertenties, de VVD stopte pas bij 215 en het CDA zette zelfs meer dan 700 verschillende advertenties in om zo veel mogelijk stemmers te bereiken.

Lokale strijd om de kiezers

Opvallend genoeg zijn er sterke regionale verschillen. Vooral in Noord-Brabant waren de politieke partijen actief, met bijna 250 verschillende advertenties. Vooral de provinciale pagina’s van de VVD (136 advertenties) en de Partij voor de Dieren (46 advertenties) richtten hun pijlen op Brabantse kiezers.

Ook in de provincies Limburg (238 advertenties), Gelderland en Noord-Holland (beide 150 advertenties) hopen politieke partijen kiezers te overtuigen van hun standpunten via promotie op Facebook. Om stemmers in Overijssel en Utrecht wordt het minste gestreden op Facebook. In beide provincies werden slechts iets meer dan 30 advertenties geplaatst.

Alle onderzoeksresultaten inclusief regionale verschillen zijn te vinden op: https://www.vpngids.nl/nieuws/onderzoek-cookiemeldingen-facebook/

Meer binnen de rubriek Partijpolitiek