Het Vierde Rijk is het derde en laatste deel van de Skorzeny-trilogie. In dit alternate history verhaal behandelt de auteur het wijdverspreide gerucht dat Hitler zou zijn ontsnapt in de laatste dagen van het Derde Rijk. Stel dat Hitler ontsnapte uit de Führerbunker; hoe zou die vlucht er uitgezien hebben en waar ging hij heen? Met dit boek wil Janzen de internetgeneratie bereiken.
Het Vierde Rijk
Uit onderzoek blijkt dat jongeren steeds minder lezen. Het onderzoek ‘De leescultuur van jongeren’ van Qrius (2021) geeft aan wat jongeren stimuleert om te gaan lezen. Spannende boeken (46%) en ‘waargebeurde verhalen’ (36%) spreken jongeren het meeste aan. Als er dan nog actie zit en ze leren er ook nog wat van, dan is dit een goede stimulans om een bepaald boek te gaan lezen. De boeken van Janzen, zo ook zijn nieuwste boek Het Vierde Rijk, zijn alternate history. Het is geschiedenis met een what if scenario wat zorgt voor een spannend verhaal. Verder is de schrijfstijl van Janzen vlot en levendig.
Internetgeneratie
Het tempo van Het Vierde Rijk past goed bij de internetgeneratie. Series op onder meer Netflix bepalen de standaard hoe verhalen verteld moeten worden. Het boek bestaat uit korte hoofdstukken die verteld worden vanuit wisselende perspectieven. De lezer loopt als het ware door de verschillende oorlogsdecors. Zo ervaart hij onder meer de beslotenheid van de Führerbunker en de waanzin van de strijd in de vernielde stad. Bekende figuren worden tot leven gewekt, zowel aan de Duitse als aan de Russische en Britse kant. Actie, fictie en feiten wisselen elkaar af. Zoals bijvoorbeeld dat zowel James Bond als Adolf Hitler hetzelfde pistool gebruikten: de Walther PPK. Voor Hitler was de eerste keer dat hij het gebruikte ook meteen de laatste keer. Verder verstaat Janzen de kunst om geen stelling in te nemen, hij laat het aan de lezer over om te oordelen.
Verrassende ontknoping
Janzen maakt duidelijk dat zijn boek een fictief uitgangspunt heeft. Toch komt hij dicht bij de realiteit. In tegenstelling tot vele andere theorieën, laat Janzen zijn hoofdpersonen niet naar Zuid-Amerika, maar naar de Verenigde Staten ontsnappen. Het beeld dat hij hierbij oproept komt angstig dicht bij het politieke landschap zoals dat de afgelopen jaren te zien is geweest.
Dr. Peter Schrijvers, auteur van ‘Bastogne: De grootste slag om de Ardennen’, over het vorige boek van Janzen: De jacht op de Führer:
“Als geen ander dompelt Michiel Janzen je helemaal onder in de draaikolk van de Tweede Wereldoorlog. Met een geheel eigen stijl van flitsende feiten en sprankelende fictie. Wie durft nog te zeggen dat geschiedenis saai is?”
Over de auteur
Michiel Janzen debuteerde met het managementboek Denken als een Generaal (2012) bij uitgeverij Haystack waarin hij praktische lessen trekt uit militair-strategische operaties. Zo dacht Hannibal out-of-the-box, kweekte Michiel de Ruyter teamspirit en maakte Napoleon dankbaar gebruik van de fog of war bij Austerlitz. De strategieën en tactieken van de generaal, toonbeeld van daadkracht en heldere communicatie geven onder meer inzicht in hoe risico’s te nemen, hoe knopen door te hakken en hoe vrienden en collega’s moeiteloos te overtuigen. Sindsdien schrijft hij alternate history thrillers die dicht tegen de werkelijkheid aan schuren. Hij publiceerde bij uitgeverij Lannoo al eerder Hitlers geheime Ardennencommando (2019) en De jacht op de Führer (2020).
Dit is een origineel bericht van GivingBrandsEnergy
Ga naar alle berichten van deze organisatie.
27 NOV 2024
27 NOV 2024