Allianz Trade, Santander CIB en Two bieden samen BNPL-betaaloplossing voor multinationals

09 JAN 2023 09:00 | Allianz Trade

·         Een uniek en baanbrekend wereldwijd partnerschap tussen een verzekeraar, een bank en een fintech-bedrijf

·         Een BNPL-oplossing ter bevordering van online B2B-handel voor grote bedrijven

Allianz Trade, de wereldleider in kredietverzekeringen, Two, het baanbrekende business-to-business (B2B) e-commerce betalingsplatform en Santander Corporate & Investment Banking (CIB), een van de beste handelsfinancieringsbanken in de banksector, zijn een partnerschap aangegaan om de eerste wereldwijde B2B Buy Now Pay Later (BNPL)-oplossing voor grote multinationale ondernemingen te kunnen bieden. Dit is het eerste partnerschap van deze aard. De bedrijven hebben de ruim 100 jaar ervaring van Allianz Trade op het gebied van kredietverzekeringen gecombineerd met de geavanceerde B2B BNPL-technologie van Two en de competenties en expertise van Santander CIB in werkkapitaaloplossingen op maat met een omzet van meer dan +300 miljard euro.

Het resultaat is een baanbrekend product voor wereldwijde online B2B-handel. Ondernemingen hebben nu een totaaloplossing waarmee ze zakelijke klanten direct uitgestelde betalingen bij het afrekenen kunnen bieden. Met een enkele API-integratie, mogelijk gemaakt door Two, financiert Santander CIB vooruitbetalingen aan verkopers en kredietvoorwaarden aan zakelijke klanten wereldwijd, terwijl Allianz Trade de hele waardeketen beschermt tegen wanbetalingsrisico's (waaronder bijv. kredietrisico's). Verkopers krijgen wereldwijde ondersteuning in meerdere valuta's om de noodzaak van complexe bedrijfsmodellen met meerdere aanbieders op het gebied van technologie, handelsverzekeringen en handelskrediet drastisch te verminderen.

“We zijn er erg trots op om samen met Two en Santander CIB een complete oplossing voor uitgestelde betaling voor B2B e-commerce te kunnen bieden. Onze oplossing zal wereldwijd worden aangeboden en heeft tot doel grote ondernemingen in staat te stellen hun online verkoop te ontwikkelen door uitgestelde betalingen aan bestaande en nieuwe klanten aan te bieden. Zonder dat ze worden geconfronteerd met wanbetalingsrisico's, terwijl ze profiteren van onmiddellijke en gegarandeerde betalingen. Het is een bedrijfsklare oplossing die het beste van onze drie bedrijven combineert, eenvoudig op te zetten is en zowel de omzet als de gebruikerservaring verbetert”, verklaart François Burtin, Global Head of e-commerce bij Allianz Trade.

 Marsh Spain trad op als kredietverzekeringsmakelaar. "Bij Marsh Spain zijn we heel blij dat we ons in de voorhoede bevinden van deze waardepropositie. Waarmee we onze partners bij hun voortdurende ontwikkeling van innovatieve oplossingen ondersteunen", voegt Ana Meca Diez, Head of Financial Risks and Specialties bij Marsh Spain toe.

De perfecte match tussen betaling, financiering en verzekering om de online expansie van grote bedrijven te ondersteunen

Elk lid van dit partnerschap draagt met zijn eigen expertise bij aan de oplossing: Two zorgt voor de betalingstechnologie, Santander CIB financiert vooruitbetaling aan verkopers en krediet aan zakelijke klanten, en Allianz Trade beschermt de hele waardeketen tegen wanbetalingsrisico's.

In het kader van dit partnerschap beoordeelt Allianz Trade de kredietaanvragen onmiddellijk via zijn API (Application Programming Interface) dankzij zijn grote en uitgebreide database die commerciële, financiële en strategische informatie bevat over meer dan 80 miljoen ondernemingen wereldwijd. Dit stelt Santander CIB in staat om meteen financieringsbeslissingen te nemen. Dit hele proces wordt gestroomlijnd en opgezet door middel van de BNPL-technologie van Two. Alles gebeurt in een fractie van een seconde, zonder dat de eindgebruiker het doorheeft.

“Het feit dat ondernemers hun persoonlijke of zakelijke creditcards moeten gebruiken, belemmert B2B-transacties nog steeds. Bedrijven in staat stellen hun betalingsgewoonten binnen 30 of 60 dagen na facturering te behouden in een e-commerce omgeving, zal een grote onderscheidende factor zijn voor verkopers, terwijl het een grote verandering teweegbrengt: alle zorgen over wanbetalingsrisico's zijn nu weggenomen en hun kasstroom blijft te allen tijde behouden. Bovendien is de oplossing direct en naadloos, waardoor ze echt krachtig is voor een bedrijf dat te maken heeft met enorme verkoopvolumes in verschillende landen. Dankzij de service die we samen met Allianz Trade, Two en Marsh Spain hebben gecreëerd, kunnen grote ondernemingen nu profiteren van het BNPL-product om hun online activiteiten veilig en wereldwijd te laten groeien", voegt Ignacio Frutos Lopez, Global Head Receivables bij Banco Santander CIB, toe.

 

Deze nieuwe B2B BNPL-oplossing stelt Santander in staat om het volledige spectrum van BNPL-producten te dekken, aangezien het een aanvulling vormt op Zinia, de business-to-consumer (B2C) BNPL-oplossing die werd gelanceerd door Santander's Digital Consumer Bank met een succesvolle implementatie in Duitsland en Nederland in het afgelopen jaar.

Een partnerschap dat de ontwikkeling van de online B2B-handel zal bevorderen

Allianz Trade en Two werkten eerder dit jaar gezamenlijk aan een B2B BNPL-oplossing voor het MKB in het VK, terwijl Allianz Trade en Santander tegelijkertijd werkten aan grote BNPL-projecten. Het grootzakelijke segment voert momenteel grote online projecten uit om de B2B e-commerceverkopen te verhogen en de marges te verbeteren. Ze missen echter de technologie voor directe en naadloze betalingen om B2B-verkopen op mondiaal niveau te faciliteren. Het spreekt voor zich dat Santander, Two en Allianz Trade besloten hun partnerschap uit te breiden om zo een uniek product te kunnen bieden dat grote internationale bedrijven kan ondersteunen.

“Bij Two streven we ernaar om B2B-ondernemers in staat te stellen naadloos te bestellen en te kopen, terwijl we de operationele processen voor verkopers wegnemen en automatiseren. Voor zakelijk kopen bestaat geen uniforme aanpak en ons product stroomlijnt de belangrijkste stappen in het traject (bijv. onmiddellijke aanmelding, bestelling, acceptatie, factuurdistributie, betalingen, afstemming), zodat verkopers doen waar ze goed in zijn, terwijl wij de pijnpunten van reductie, vastlegging van werkkapitaal, risico's en handmatige werkzaamheden wegnemen. Onze ambities liggen op wereldniveau, dus hebben we besloten om ons partnerschap met Allianz Trade verder uit te bouwen door samen te werken met Santander CIB. Waarbij we twee grootmachten in verzekeringen en bankieren combineren om een unieke en innovatieve oplossing voor grote bedrijven te creëren”, besluit Stavros Tamvakakis, medeoprichter van Two.

Allianz Trade Benelux Contact: Sabine Weppner (Dutch and English speaking) +31 (0)73 688 9665 of +31 6 2299 1373 Sabine.Weppner@allianz-trade.com Over Allianz Trade: Wij voorspellen handels- en kredietrisico's vandaag, zodat bedrijven vertrouwen kunnen hebben in morgen Allianz Trade is de wereldleider op het gebied van kredietverzekeringen en een erkend specialist op het gebied van garanties, incasso, fraude, gestructureerd handelskrediet en politiek risico. Ons eigen informatienetwerk analyseert dagelijkse veranderingen in de solvabiliteit van meer dan 80 miljoen bedrijven. We geven bedrijven het vertrouwen om te handelen door hun betalingen veilig te stellen. Wij compenseren oninbare vorderingen, maar wat nog belangrijker is, we helpen je in de eerste plaats om oninbare vorderingen te voorkomen. Wanneer we kredietverzekeringen of andere financiële oplossingen bieden, ligt onze prioriteit bij bescherming door voorspelling. Maar als het onverwachte gebeurt, betekent onze AA kredietbeoordeling dat we de middelen hebben, ondersteund door Allianz, om compensatie te bieden om je bedrijf in stand te houden. Allianz Trade, met hoofdkantoor in Parijs, is aanwezig in 52 landen met 5.500 medewerkers. In 2021 bedroeg onze geconsolideerde omzet 2,9 miljard euro en vertegenwoordigden de verzekerde bedrijfstransacties wereldwijd een risico van 931 miljard euro. Ga voor meer informatie naar www.allianz-trade.nl Over Santander: Wij helpen mensen en bedrijven succesvol te zijn Banco Santander (SAN SM, STD US, BNC LN) is een toonaangevende commerciële bank, opgericht in 1857 en met het hoofdkantoor in Spanje. De bank is prominent aanwezig in 10 kernmarkten in de regio's Europa, Noord-Amerika en Zuid-Amerika, en is qua marktkapitalisatie een van de grootste banken ter wereld. Santander wil het beste open platform voor financiële dienstverlening zijn dat diensten levert aan particulieren, MKB's, ondernemingen, financiële instellingen en overheden. Het doel van de bank is om bij te dragen aan het succes van mensen en bedrijven op een eenvoudige, persoonlijke en eerlijke manier. Santander bouwt aan een meer verantwoordelijke bank en heeft een aantal toezeggingen gedaan om deze doelstelling te ondersteunen, waaronder het aantrekken van € 220 miljard aan groene financiering tussen 2019 en 2030, evenals het financieel ondersteunen van meer dan 10 miljoen mensen tegen 2025. Aan het einde van het derde kwartaal van 2022 had Banco Santander € 1,2 biljoen aan totale fondsen, 159 miljoen klanten, waarvan 27 miljoen loyaal en 50 miljoen digitaal, 9.100 vestigingen en 203.000 medewerkers. Santander Corporate & Investment Banking (Santander CIB) is de wereldwijde divisie van Santander die zakelijke en institutionele klanten ondersteunt door op maat gemaakte diensten en groothandelsproducten met toegevoegde waarde aan te bieden die zijn afgestemd op hun complexiteit en geavanceerdheid, evenals op verantwoorde banknormen die bijdragen aan de vooruitgang van de samenleving. Ga voor meer informatie naar https://www.santandercib.com/ Over Two: Wij helpen bedrijven meer te verkopen aan hun b2b-klanten, zonder de operationele complexiteit en het risico op kredietfraude Two biedt een oplossing voor b-commerce, waardoor verkopers hun zakelijke klanten betalingsoplossingen kunnen bieden met onmiddellijke goedkeuring bij het afrekenen. Two heeft als missie om bij te dragen aan tientallen miljoenen nieuwe banen door het betalingstraject te versnellen en miljoenen bedrijven te helpen direct betaald te krijgen, zodat ze niet langer hoeven te wachten om betaald te worden voor goederen en diensten die ze al hebben geleverd. Waarschuwing met betrekking tot toekomstgerichte verklaringen De hierin opgenomen verklaringen kunnen vooruitzichten, verklaringen van toekomstverwachtingen en andere toekomstgerichte verklaringen bevatten die gebaseerd zijn op de huidige inzichten en veronderstellingen van het management en die bekende en onbekende risico's en onzekerheden met zich meebrengen. Werkelijke resultaten, prestaties of gebeurtenissen kunnen wezenlijk verschillen van de resultaten, uitgedrukt of geïmpliceerd in dergelijke toekomstgerichte verklaringen. Dergelijke afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van, zonder beperking, (I) veranderingen van de algemene economische omstandigheden en concurrentiesituatie, met name in de kernactiviteiten en kernmarkten van de Allianz Groep, (II) prestaties van financiële markten (met name marktvolatiliteit, liquiditeit en kredietgebeurtenissen), (III) frequentie en ernst van verzekerde schadegevallen, waaronder natuurrampen en de ontwikkeling van schadekosten, (IV) sterfte- en ziektecijfers en -trends, (V) persistentieniveaus, (VI) met name in de banksector, de omvang van kredietverzuim, (VII) renteniveaus, (VIII) valutakoersen inclusief de wisselkoers euro/Amerikaanse dollar, (IX) wijzigingen in wet- en regelgeving, waaronder belastingregelgeving, (X) de impact van overnames, inclusief gerelateerde integratievraagstukken en reorganisatiemaatregelen, en (XI) algemene concurrentiefactoren, in elk van deze gevallen op lokale, regionale, nationale en/of mondiale basis. Veel van deze factoren zijn waarschijnlijker, of meer uitgesproken, als gevolg van terroristische activiteiten en de consequenties daarvan.

Meer binnen de rubriek Algemeen nieuws