Den Haag, 17 juli 2024 | Niet alleen de Oranjesupporters waren zwaar teleurgesteld dat het Nederlands Elftal de finale niet heeft gehaald. De finale had de biersector extra omzet kunnen opleveren die ze goed kan gebruiken. Over de eerste zes maanden van 2024 is de bierverkoop met 5 procent gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. Zelfs alcoholvrij bier, waarvan de verkoop jarenlang steeg, heeft te kampen met tegenvallende verkoopcijfers. De sector ondervindt veel last van fors gestegen belastingen. Ook het maar niet doorbreken van de zon helpt niet. Brouwerijen hebben hun hoop gevestigd op een warme zomer.
De daling van de bierverkoop is zichtbaar in alle biercategorieën. De accijnsverhoging van 8 procent op bier met alcohol en de verhoging van de verbruiksbelasting met bijna 200% op alcoholvrij bier, hebben de prijzen verder opgedreven en dat voelen de brouwerijen in hun verkopen. Daarnaast dronken mensen door het slechte weer in de afgelopen 6 maanden bijvoorbeeld minder vaak een bier op het terras en tijdens barbecueën. Ook gaan consumenten steeds vaker de grens naar België en Duitsland over om daar hun bier met en zonder alcohol te kopen.
Voor het eerst daalt verkoop alcoholvrij bier
Opvallend is de sterke daling van de verkoop van alcoholvrij bier. Tussen 2010 en 2023 steeg de verkoop van alcoholvrij bier met meer dan 500 procent. Ook in periodes dat de biermarkt het moeilijk had, groeide de verkoop van alcoholvrij bier door. Maar de opmars van alcoholvrij stokt: tussen januari en juni van dit jaar daalde de verkoop met 9,4 procent.
Nederlandse Brouwers voorzitter Fred Teeven ‘Het is een zorgelijke ontwikkeling dat de verkoop van alcoholvrij bier is gedaald. Brouwerijen hebben met de overheid afgesproken om alcoholvrij bier te stimuleren, zodat consumenten altijd de keus hebben om te kiezen voor alcoholvrij bier als zij een keer minder alcohol willen drinken. Het is daarom niet uit te leggen dat de overheid de belasting op alcoholvrij bier fors heeft verhoogd. We roepen het nieuwe kabinet op om deze verhoging terug te draaien.’
De accijnsverhoging per 1 januari jl. dreunt ook nog na. De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om de grenseffecten daarvan te monitoren. De resultaten daarvan worden direct na de zomer aan de Tweede Kamer gestuurd. ‘We zien dat steeds meer bierdrinkers hun bier over de grens halen met grote gevolgen voor de supermarkten en slijterijen en in de grensregio's.’ Stelt Teeven. ‘Het kan niet anders dan dat we dit gaan terugzien in de monitoring grenseffecten van het ministerie van Financiën. We zijn benieuwd welke maatregelen de nieuwe staatssecretaris gaat nemen want dit raakt ook de leefbaarheid in vele dorpen als supermarkten moeten sluiten.’
Hopen op een mooie zomer
Het EK zorgt doorgaans voor een stijgende bierverkoop, maar dit keer was dat onvoldoende om de tegenvallende verkopen goed te maken. Nu het Nederlands elftal de EK-finale niet speelt, is ook het Oranje-effect op de bierverkoop beëindigd. Brouwerijen hebben hun hoop daarop gevestigd op mooi zomerweer in de juli, een maand die traditioneel belangrijk is voor de bierverkoop. Fred Teeven: ‘Nu de vakantieperiode is aangebroken, hopen we dat mensen vaker naar het terras of naar strand gaan om samen een biertje te drinken. Of om met elkaar tijdens het BBQ te genieten van de vele mooie bieren die Nederlandse brouwers brouwen. Het zou mooi zijn als we eindelijk een langere periode met zonnig weer hebben. Brouwerijen staan in ieder geval klaar om in te spelen op een mooie zomer.’
Dit is een origineel bericht van Nederlandse Brouwers
Ga naar alle berichten van deze organisatie.