Pre-selectie platform helpt ondernemingen aan beste talenten
Pre-selectie assessment platform helpt ondernemingen aan beste talenten en neemt onbewuste vooroordelen weg
Binnen 9 maanden na lancering al meer dan 1.500 klanten
Klanten zoals NHS, Sony, PepsiCo en Bain & Company
Investeringsronde geleid door Notion Capital in samenwerking met Partech en Jeff Weiner’s Next Play Ventures
Amsterdam. De coronapandemie heeft gezorgd voor een verschuiving in de manier waarop organisaties nieuw talent en rollen werven. Daardoor is het aantrekken van nieuw talent moeilijker geworden dan ooit tevoren en moeten recruiters zich meer focussen op vaardigheden en intrinsieke motivatie dan op CV’s en ervaring. In het licht van deze ontwikkeling haalt HR-tech startup TestGorilla US$10 miljoen nieuw geld op om organisaties te helpen met het identificeren van beter talent.
De financiering zal worden besteed aan het verder ontwikkelen van de eigen technologie, het toevoegen van nieuwe functies aan het platform en het uitbreiden van het testaanbod. Met de tests kunnen HR professionals baanvaardigheden bij kandidaten beter bepalen, wat de kans op een succesvolle invulling van de baan vergroot.
TestGorilla is in 2020 opgericht door serieondernemer Wouter Durville en voormalig Bain & Company partner Otto Verhage. Het platform heeft inmiddels meer dan 1.500 klanten waaronder NHS, Sony, PepsiCo en Bain & Company. Deze ondernemingen zetten het platform van TestGorilla in bij het werven van beter en meer divers talent.
Met het platform van TestGorilla kunnen organisaties op afstand kandidaten beoordelen op factoren die bepalend zijn voor baansucces. Deze factoren bestaan onder andere uit cognitieve vaardigheden, ‘soft skills’, specifieke functievaardigheden, culturele fit, motivatie en taalvaardigheden. TestGorilla’s manier van beoordelen vervangt de traditionele CV screening waarmee baansucces niet kan worden voorspeld.
Wouter Durville, medeoprichter van TestGorilla: “Het is onacceptabel dat slechts een kwart van de werknemers wereldwijd hun droombaan heeft gevonden. Dit komt vooral door de ouderwetse manier van werven en uitsluiting door onbewuste vooroordelen. Veel bedrijven hebben kandidaten van oudsher voornamelijk op basis van CV’s en onderbuikgevoel geselecteerd. Wij doen dat anders. Met ons pre-selectie platform kunnen recruiters al vroeg in het wervingstraject kandidaten selecteren op basis van harde data uit onze tests. Aan de hand van relevante vragen wordt het kaf van het koren gescheiden al voordat er een CV aan te pas komt.”
“De financiering maakt het mogelijk om ons platform verder te ontwikkelen en ons aanbod van slimme screeningtests uit te breiden. Daarmee maken we het voor HR managers - in allerlei branches en functies - makkelijker om snel tot een weloverwogen beslissing te komen, gebaseerd op de belangrijkste factoren voor de baan. TestGorilla’s assessments werken als een soort glazen bol door de beste kandidaten uit te lichten. Deze worden vaak over het hoofd gezien wanneer alleen op CV’s beoordeeld wordt. Onze assessments maken een einde aan die kostenverslindende mismatches.”
De US$10 miljoen financieringsronde werd geleid door de Europese venture capitalist Notion Capital, in samenwerking met Partech, Next Play Ventures van Jeff Weiner en een groep van high-profile HR-tech ondernemers waaronder Indeed medeoprichter Paul Forster, Peakon medeoprichter Phil Chambers en Justworks medeoprichter Isaac Oates.
Jos White, General Partner bij Notion Capital vertelt: “Succesvolle ondernemingen draaien om mensen en de zoektocht naar de beste mensen wordt een grotere uitdaging dan ooit tevoren. Daar staat tegenover dat werken op afstand, of deels op afstand, steeds meer gemeengoed wordt waardoor het aanbod aan talent groter wordt. Er zijn immers geen geografische drempels meer. Ook andere barrières vallen weg omdat steeds meer bedrijven beseffen dat er meer diversiteit en sociale integratie op de werkvloer nodig is. TestGorilla past perfect bij deze nieuwe, snelle ontwikkeling omdat het platform uitsluiting door vooroordelen onmogelijk maakt. Met TestGorilla vinden ondernemingen de beste match voor de functie, waar of wie de kandidaat ook is.”
Boris Golden, Partner bij Partech voegt toe: “Een gebruiksvriendelijke, simpele en toch krachtige one-stop-shop platform voor pre-selectie is op dit moment spot-on en enorm waardevol. Het leidt direct tot aanzienlijk betere werving en een stukken efficiënter wervingsproces. Dit is ook precies het juiste moment om dat te doen. Want digitalisering van (op afstand) werven neemt op dit moment een flinke sprint en organisaties erkennen steeds meer de omvang van onbewuste vooroordelen. We gaan dan ook graag mee op het ondernemende avontuur van Wouter en Otto. Zij zijn echt op een missie om een compleet nieuwe oplossing in HR te creëren!”
Jeff Weiner, oprichter en partner van Next Play Ventures concludeert: “Talent is gelijk verdeeld in de samenleving, maar kansen beslist niet. TestGorilla is een zeer doelgericht, gedreven bedrijf dat helpt om een gelijkheid in werving te creëren. Wij zijn daarom zeer verheugd om TestGorilla te helpen met het realiseren van hun visie.”
EINDE BERICHT
Dit is een origineel bericht van TestGorilla
Ga naar alle berichten van deze organisatie.