Patty Toledo
Aanleiding:
Voor Nintendo hangt alles af van het succes van de Switch 2
Nintendo brengt vandaag zijn nieuwste spelcomputer op de markt, de Switch 2. De oorspronkelijke Switch betekende in 2017 al een kleine revolutie door handheld (vaste console) en thuisgaming (met scherm) naadloos te combineren. Met de Switch 2 zet Nintendo die hybride visie voort, maar aangepast aan de huidige eisen: meer verwerkingscapaciteit, vloeiendere prestaties en eindelijk ook een serieuze online-infrastructuur. Het nieuwe GameChat-systeem met spraak, video en zelfs tekst-naar-spraak (voor maximaal 12 spelers) markeert een radicale ommezwaai voor een bedrijf dat traditioneel achterliep in onlinefuncties.
Wat echt opvalt, is het aanbod grote titels bij de lancering. Games als Cyberpunk 2077, Yakuza 0 en Dragon Quest XII draaien nu gewoon lokaal op het systeem, zonder cloudomwegen. Dit toont dat grote uitgevers de hardware nu serieus nemen. Als CD Projekt Red, Sega en Square Enix meteen meedoen, betekent dat iets: Nintendo wordt niet langer gezien als een tweede platform, maar als een volwaardige speler in de AAA-markt.
De Switch 2 gaat dus niet alleen over betere graphics. Het gaat over wie toegang krijgt tot welke games en hoe spelers met elkaar in contact komen. De afstand tussen spelers wordt kleiner, zelfs als ze elkaar nooit in het echt hebben ontmoet. Dat is meer dan technologie. Dat is een culturele verschuiving.
Dit is een origineel bericht van Breda University of Applied Sciences
Ga naar alle berichten van deze organisatie.
17 JUN 2025
17 JUN 2025