Vertrouwen in AI bepaalt het succes, volgens Accenture Technology Vision 2025

16 JAN 2025 08:10 | Accenture

AI gaat een nieuwe fase in, zo blijkt uit onderzoek van Accenture. In deze fase leert AI continu, krijgt het meer autonomie en werkt het nauwer samen met mensen. Tegelijkertijd brengt deze ontwikkeling uitdagingen met zich mee: vertrouwen is dé bepalende factor voor succes.

De 25e editie van Accenture Technology Vision laat zien dat AI steeds nauwer gaat samenwerken met mensen en daarnaast meer autonomie krijgt binnen organisaties. AI speelt een grotere rol in technologieontwikkeling en neemt daarnaast steeds vaker de regie bij het aansturen van robots over. Volgens 74% van de Nederlandse leidinggevenden is het noodzakelijk om technologie en processen snel aan te passen, zodat organisaties voorbereid zijn op de toenemende autonomie van AI.

Waarom vertrouwen in AI het verschil maakt

Vertrouwen in AI is essentieel om er impact mee te maken, volgens 86% van de Nederlandse leidinggevenden. Om dit vertrouwen op te bouwen, moeten de AI-modellen nauwkeuriger, voorspelbaarder en consistenter zijn. Daarnaast is het belangrijk dat AI op een verantwoorde manier wordt ingezet.

“Onze nieuwste Technology Vision laat zien hoe AI bedrijven en mensen vooruit kan helpen," zegt Rob Knigge, Country Managing Director van Accenture Nederland. "In Nederland staan transparantie en betrouwbaarheid van AI steeds hoger op de agenda, mede door de maatschappelijke discussie. Leiders die vertrouwen centraal stellen in hun AI-strategieën, kunnen de volledige kracht en mogelijkheden van deze technologie benutten.”

De technologische trends van 2025

Het onderzoek onderscheidt vier technologietrends. Deze trends laten zien hoe AI zelfstandig opereert, merken vertegenwoordigt, robots aanstuurt en samenwerkt met werknemers:

De binaire big bang – AI-agents, intelligente systemen die meerdere taken tegelijkertijd uitvoeren, worden steeds bekwamer, flexibeler en persoonlijker. Ze beheren processen zoals reisplanning en voorraadbeheer, versnellen digitalisering en maken code toegankelijker. Accenture-platforms zoals GenWizard, SynOps en AI Refinery helpen bedrijven nu al sneller waarde te halen uit deze technologieën.

Jouw gezicht, in de toekomst – In een wereld waarin interfaces steeds meer op elkaar lijken, is het belangrijk om je te onderscheiden als merk. Grote taalmodellen (LLM’s) en chatbots zorgen ervoor dat merken vaak dezelfde uitstraling krijgen. 83% van de Nederlandse leidinggevenden vindt dit zorgwekkend. 78% vindt het daarom belangrijk dat AI-ervaringen een menselijke persoonlijkheid uitstralen. Dit kan door merkelementen zoals cultuur, waarden en identiteit toe te voegen.

Robots in de fysieke wereld – Binnen tien jaar zullen robots, aangedreven door AI, een grotere rol spelen in de fysieke wereld. Dankzij AI-autonomie kunnen ze snel nieuwe taken leren, zich aanpassen en specialiseren. KION Group werkt al samen met Accenture en NVIDIA om AI-gestuurde robots te ontwikkelen die magazijntaken optimaliseren, leren van menselijke interacties en efficiënter samenwerken. Deze technologie maakt processen niet alleen sneller, veiliger en goedkoper, maar versterkt ook de samenwerking tussen mens en machine. Dat wordt onderschreven door 80% van de Nederlandse leidinggevenden.

De nieuwe leercyclus – Hoe meer mensen AI gebruiken, hoe beter de technologie wordt. 87% van de leidinggevenden ziet samenwerking tussen mens en AI als prioriteit. Het wegnemen van zorgen en het vergroten van vaardigheden, maar ook het communiceren van de strategie is daarbij onmisbaar om het potentieel van AI volledig te benutten.

“Met de nieuwste AI-modellen en autonome systemen staan bedrijven op het punt om een compleet nieuw niveau van digitale intelligentie te bereiken”, zegt Roy Ikink, Technology Lead Accenture Nederland. “In Nederland zien we een sterke verschuiving richting ethische en betrouwbare AI, gedreven door zowel innovatie als maatschappelijke verwachtingen. Deze autonome systemen helpen organisaties niet alleen om flexibeler en efficiënter te worden, maar maken hen ook toekomstbestendig in een wereld waarin technologie en vertrouwen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.”

Het volledige Accenture Technology Vision 2025 rapport is te bekijken op: accenture.com/technologyvision.

Meer binnen de rubriek IT, tech en social media