Dit is een expertquote van Marion van Happen, CEO, HeadFirst Group.
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Randstad: maatschappelijke uitdagingen stuwen vraag naar personeel - Nieuws.nl
Door maatschappelijke uitdagingen als de energietransitie rijst het tekort aan onder andere technici, monteurs van zonnepanelen en duurzaamheidsadviseurs de pan uit. De vraag naar deze specialisten is de afgelopen twee jaar verdubbeld. Omwille van het Klimaatakkoord zijn afspraken gemaakt om de uitstoot van CO₂ terug te dringen, zoals het stoppen met gaswinning, meer zonnepanelen en windmolens plaatsen, het isoleren van gebouwen en het verdwijnen van kolencentrales. Stuk voor stuk afspraken die veel vragen van energiebedrijven, onder andere op het gebied van personeelsinzet.
Om in te spelen op de veranderende omstandigheden is lenigheid en aanpassingsvermogen essentieel. Een flexibele schil kan energiebedrijven hierbij helpen. Uit onderzoek van het Energie Centrum Nederland (ECN, onderdeel van TNO) blijkt dat het Klimaatakkoord in 2030 39.000 tot 72.000 voltijdbanen oplevert. Hoofdzakelijk in de technische sector, maar zeker ook specialisten voor onderzoek en innovatie. Allemaal sectoren die kampen met schaarste, waardoor voldoende aanwas van vaste arbeidskrachten geen zekerheid biedt. Een flexibele schil kan in dit geval een rol spelen, bijvoorbeeld op basis van tijdelijke inhuur of vormen als payrollen of een detavast-constructie.
Goed begin is het halve werk
Wanneer we heel feitelijk kijken naar de data van de arbeidsmarkt en hoe schaars deze nu is, maar ook kijken naar de vergrijzing richting 2030, gaat de arbeidsmarkt niet anders worden dan nu en wordt het enkel krapper. De eerste stap om hieraan het hoofd te bieden, is de talentbehoefte tijdig in kaart brengen. Vragen als ‘Waar sta je nu?’, ‘Waar wil je naar toe?’ en ‘Hoe wens je dit te bereiken?’ helpen hierbij. Aan de hand van de antwoorden kun je een inschatting maken van de kennis die je als organisatie nodig hebt, wanneer en voor hoelang. Een goede voorspelling (forecast) biedt vervolgens ruimte om de juiste professional te vinden én kun je een bewuste keuze maken voor de inzet van het type arbeid per project.
Het is daarnaast belangrijk dat organisaties uitgedaagd worden op creativiteit. Omdenken en buiten de kaders denken, bijvoorbeeld door te kijken naar skills in plaats van enkel een opleiding. Partijen en individuen die dat durven houden zichzelf in de game en blijven wendbaar. Een cruciaal element in wat je als organisatie wendbaar maakt, komt ook terug in het bepalen van de talentstrategie. Hoe blijf je continu in beeld bij je doelgroep? Je moet structureel die markt opzoeken en zichtbaar zijn, om zo inzicht te krijgen in het gedrag van je doelgroep zodat je veel efficiënter kunt opvolgen.