Het laten thuisbezorgen van de vele online gekochte pakketjes tijdens de feestdagen is in de meeste gevallen minder belastend voor het milieu dan vaak wordt gedacht. De onvrede onder consumenten over te laat bezorgde bestellingen kan de e-commerce sector oplossen door betere communicatie. Dat stelt Hans Quak, professor Smart Cities and Logistics aan Breda University of Applied Sciences (BUas) op basis van eigen en diverse andere onderzoeken.
Cyber Monday markeert vandaag de start van de topdrukte voor de komende weken en dat zorgt voor zware belasting en knelpunten in de logistieke keten van webshops en online winkels. “Ja, er is ruimte voor verbetering, maar bezorgschaamte is niet nodig. Het huidige bezorgsysteem is vaak efficiënter en duurzamer dan mensen denken” stelt Quak.
Tijdens piekdagen, zoals Black Friday en Cyber Monday, maar ook rond Sinterklaas en Kerstmis, bereikt het bezorgsysteem zijn limiet. De ‘last mile delivery’ blijft een knelpunt door inefficiënte routes, beperkt toegankelijke leveringspunten, personeelstekorten en stijgende energieprijzen. Dat veroorzaakt vertragingen en extra kosten en leidt tot ontevredenheid bij consumenten. Uit onderzoek van BUas blijkt dat klanten latere leveringen beter accepteren wanneer ze goed worden geïnformeerd over de redenen. “Het grootste probleem is niet de vertraging zelf, maar onjuiste informatie, wat de bezorgbranche onnodig een slechte reputatie geeft,” aldus Quak.
Op het gebied van duurzaamheid biedt thuisbezorging in deze piekperiode verrassende voordelen. “Pakketdiensten rijden vaak met zero-emissievoertuigen, wat leidt tot minder CO₂-uitstoot dan wanneer consumenten individueel met de auto naar winkels zouden rijden,” legt Quak uit. Bovendien kan het gebruik van afhaalpunten de druk op het logistieke systeem verminderen en de milieubelasting verder beperken. Uit onderzoek blijkt dat consumenten eerder duurzame keuzes maken als ze hierover goed geïnformeerd zijn. Informatie over de positieve impact van afhaalpunten en duurzame bezorgopties kan het gedrag van consumenten volgens hem positief beïnvloeden. Bovendien accepteren klanten bezorgkosten beter als ze weten dat deze bijdragen aan een duurzamere logistiek.
Quak geeft consumenten en leveranciers nog wat tips voordat de bestelgekte weer begint. “Allereerst, ook al staat er dat er gratis leveringen zijn, het kost natuurlijk altijd ergens geld. Ga je toch voor online, kies in deze periode dan wat vaker voor een afhaalpunt. Daarmee verlaag je de druk op de logistieke keten. Wil je het beste doen voor mens en maatschappij, dan is een wandeling of fietstochtje naar een lokaal afhaalpunt in deze periode zo gek nog niet.”
Bedrijven drukt hij op het hart om goed te communiceren en verwachtingen te managen en bovendien de klant juist te informeren over de milieu-impact, zodat deze bewuster kan kiezen. Voor de toekomst ziet hij graag een systeem waarin ontvangers eenvoudig hun voorkeuren voor bezorgtijden en locaties kunnen kiezen, met aangepaste tarieven voor snelle thuisbezorging versus afhalen.
Breda University of Applied Sciences (BUas) is een gespecialiseerde en internationaal georiënteerde hoger onderwijsinstelling in Breda. Op de groene en kleinschalige campus en in de diverse learning communities werken studenten, medewerkers en partners uit het bedrijfsleven samen aan een betere wereld door het creëren van betekenisvolle ervaringen. Dit doen zij op het gebied van Tourism, Leisure & Events, Hotel & Facility Management, Built Environment, Logistics Management, Game Design, Creative Business en Data Science & AI.
Foto: Magazijnopslag vol met bestellingen, klaar om verzonden te worden voor de drukke feestdagen.
Dit is een origineel bericht van Breda University of Applied Sciences
Ga naar alle berichten van deze organisatie.