3G

Blinden laten automobilist veiliger rijden

15 JAN 2018 07:00 | Vipconn bv

Vipconn app laat persoonlijke assistent alle zaken op smartphone regelen

ZWOLLE – De vernieuwde app van Vipconn wil in de nabije toekomst ook blinde- en slechtziende mensen inzetten als persoonlijke assistent (PA) voor automobilisten. Via de app, die tijdens het rijden automatisch alle andere apps op de smartphone blokkeert, kan de bestuurder de PA nummers laten bellen die alleen in diens telefoon staan Daarnaast kan hij afspraken maken, reserveringen, bestellingen of andere zaken regelen. Zo kunnen automobilisten veiliger rijden en toch hun tijd in de auto efficiënt en op een sociale manier benutten.

Door zich als PA aan te melden kunnen mensen die aan huis gekluisterd zijn wat bijverdienen, maken ze meer sociaal contact en leveren ze tegelijkertijd een bijdrage aan de verkeersveiligheid,” vertelt bedenker Piet ter Schure van Vipconn. Het uiteindelijke doel is om ook blinden en slechtzienden hiervoor in te zetten. Vipconn is hiervoor bezig een samenwerking aan te gaan met de Stichting Accessibility, die de toegankelijkheid van internet en digitale media voor blinden en slechtzienden en andere mensen met een beperking wil verbeteren.

Ter Schure bedacht de app omdat hij zichzelf en de medewerkers van zijn internationaal maritiem bedrijf vaak betrapte op onveilig rijgedrag, als ze bellend van afspraak naar afspraak reden. In Nederland vallen jaarlijks 600 doden en gewonden door bellen of social mediagebruik tijdens het rijden. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) tonen onderzoeken aan dat mobiel bellen in de auto de kans op een ongeluk verviervoudigt.

Met de Vipconn app is dat niet langer mogelijk. De app schakelt zich automatisch aan tijdens het starten. Vanaf dat moment staan alle andere apps op stil en kan de bestuurder alleen nog op een bijgeleverde knop (FLIC) drukken om contact te maken met zijn persoonlijke assistent. Die neemt tijdens het rijden alle communicatie-, kantoor-, en privé te regelen taken over.

Samen met een groot telecombedrijf is Vipconn bezig het servicepakket van de app uit te breiden. Behalve bellen, afspraken in de agenda zetten, sms’en en zaken opzoeken op internet, kan de PA straks ook maaltijden, bioscoop- of concertkaartjes bestellen, een restaurant reserveren of zelfs de thermostaat thuis instellen. ,,Zo verandert de app in een Uber-achtig model om tijdens het rijden je eigen persoonlijke assistent in te schakelen. Telefoongebruik en rijden wordt hierdoor in één klap wel mogelijk en zelfs veel beter en relaxter omdat de bestuurders bijna hun volle aandacht op de weg kunnen houden,” stelt Ter Schure. ,,Het is frustrerend te horen en te zien dat er zoveel wordt gesproken over dit probleem, terwijl er nog steeds heel veel leed is, iets dat zeker voorkomen kan worden door tijdens het rijden consequent niet op je telefoon of het scherm van de auto te kijken. Door het gebruik van deze oplossing laat je zien dat je wel respect hebt voor je medeweggebruiker en dat je, door het gebruik, ook anderen weer aan een baan helpt. Dus dubbel zo sociaal zijn in plaats van doorgaan in onze eigen gecreëerde asociale vrijheid.”

De Vipconn app is sinds januari 2018 online voor test en onderzoek. Verschillende gebruikers geven aan dat het voor hen dé oplossing is om tijdens het rijden op een veilige manier zaken op hun smartphone te regelen.

 

Noot voor de redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Piet ter Schure 0620390700 en/of Ralph Westerink, office manager Vipconn, Mob: 06-52556408, E-mail: ralph@vipconn.nl. Zie ook www.vipconn.nl.

Meer binnen de rubriek 3G