Drinkwaterbedrijf Vitens heeft vanwege een lichte bacteriële verontreiniging een kookadvies afgegeven voor 125.000 aansluitingen in delen van Utrecht, Bilthoven, Bosch en Duin, Bunnik, De Bilt, Groenekan, Maarssen, Oud Zuilen, Tienhoven, Westbroek en Zeist.
Klanten in dit gebied worden geadviseerd uit voorzorg 3 minuten het water koken voor ze het drinken, voor voedselbereiding gebruiken of om de tanden te poetsen.
Waarom is er een kookadvies?
Bij een controle van het drinkwater is er een lichte verontreiniging met de enterokokken bacterie gevonden. Daarom adviseert drinkwaterbedrijf Vitens om het water 3 minuten te koken. Zo sluiten we mogelijke risico's voor de gezondheid uit. We onderzoeken nog hoe de verontreiniging is ontstaan.
We begrijpen dat een kookadvies voor onze klanten vervelend is, maar gezond en betrouwbaar drinkwater staat bij Vitens voorop. Drinkwaterbedrijf Vitens neemt daarom geen risico met de volksgezondheid en geeft, ook bij een lichte bacteriële verontreiniging, een kookadvies af. We doen ons uiterste best het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Wat betekent een kookadvies?
We adviseren de klanten om het water 3 minuten te koken voor zij:
- het drinken;
- er eten of drinken mee klaarmaken, zoals koffie, thee, limonade of groente wassen;
- tandenpoetsen.
Als het water 3 minuten gekookt is, is het veilig om te drinken. Klanten kunnen wel gewoon douchen en handen wassen met kraanwater. Ook het water dat klanten in dit gebied gebruiken om eten in te koken, hoeven ze niet vooraf 3 minuten te koken.
Het is niet nodig om flessenwater te kopen. We vragen onze klanten om het flessenwater in de winkels zoveel mogelijk te laten staan voor mensen die geen mogelijkheid hebben om water te koken. Zo blijft er voldoende beschikbaar voor wie het echt nodig heeft.
Kijk hier voor tips en meer informatie.
Hoelang duurt het kookadvies?
Vitens heeft het reservoir waar de bacterie is aangetroffen direct uit bedrijf gehaald. Omdat we zeker willen zijn dat het leidingnet schoon is, nemen we meerdere controlemonsters. Pas wanneer we twee opeenvolgende schone monsteruitslagen hebben, kunnen we het kookadvies opheffen. Helaas kunnen we vooraf niet zeggen hoelang dit duurt. Inwoners krijgen nu drinkwater uit andere reservoirs. Wij zullen uiterlijk dinsdag 4 november onze klanten weer over het kookadvies informeren.
Hoe informeren wij onze klanten?
Wij hebben een e-mail en sms verstuurd aan de mensen en bedrijven voor wie het kookadvies geldt. Omdat wij niet van alle klanten contactgegevens hebben, vragen wij klanten om elkaar onderling op de hoogte te brengen over het kookadvies. Ze kunnen bij buren aanbellen of ons bericht in de buurtapp of Facebook-groepen delen.
Vitens heeft een lijst met zogenoemde kwetsbare klanten. Denk hierbij aan ziekenhuizen en dialysepatiënten. Onze accountmanager zakelijke markt benadert hen.
Wilt u meer informatie?
Bezoek onze website voor tips en meer informatie. U kunt ook contact opnemen met onze woordvoerder via 088 884 7444 (kies 1).