Eerste commerciële vlucht op waterstof in 2024 vanaf Rotterdam naar London verwacht

27 OKT 2021 10:18 | Rotterdam The Hague Airport - Storychief

Samenwerking tussen ZeroAvia, RTHA, Royal Schiphol Group en stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport

De luchtvaartsector werkt aan een plan voor een eerste emissievrije commerciële luchtvaartroute in 2024 met een 19-zitters vliegtuig tussen Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en London. Het toestel, dat ontwikkeld wordt door ZeroAvia, vliegt geheel op waterstof. Luchtvaartpartners ZeroAvia, Royal Schiphol Group, stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport en de luchthaven zelf hebben vandaag een samenwerkingsovereenkomst gesloten om deze ambitie te realiseren.

Met de overeenkomst is een planning neergezet om de emissievrije luchtroute te realiseren. Het is in potentie de eerste internationale commerciële operatie ter wereld met een waterstof toestel. ZeroAvia en Royal Schiphol Group zijn in vergevorderde gesprekken met luchtvaartmaatschappijen om een ​​operator voor de geplande route te vinden.

Om deze commerciële route op te zetten, gaan ZeroAvia en Royal Schiphol Group samenwerken aan om het tanken van waterstof te ontwikkelen op de luchthaven en te integreren met luchthavenprocessen. De twee bedrijven richten zich ook op commercie, infrastructuur en regelgeving.

ZeroAvia heeft onlangs een entiteit in Nederland opgericht. Dit biedt ZeroAvia kansen op het gebied van commercialisering en samenwerking met luchthavens, fabrikanten en/of luchtvaartmaatschappijen binnen Nederland en de Europese Unie. 

Nieuwe techniek van ZeroAvia

ZeroAvia heeft de ontwikkeling van deze vliegtuigen gericht op een waterstof-elektrische aandrijflijn (met waterstofbrandstofcellen om elektrische motoren aan te drijven). Het is volgens het bedrijf een haalbare manier om de luchtvaart op grote schaal duurzamer te maken. Het waterstof-elektrische systeem is ZeroAvia is baanbrekend. De enige uitstoot is waterdamp bij beheersbare temperaturen, wat een duurzame vlucht mogelijk maakt. Waterstof-elektrische technologie heeft lagere kosten voor gebruik als bijkomend voordeel, waardoor routes aantrekkelijker kunnen worden voor luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en passagiers.

Pionieren in proeftuin

Sergey Kiselev, Head of Europe, bij ZeroAvia: “Deze deal betekent dat je in slechts drie jaar tijd aan boord van een vlucht moet kunnen stappen en de reis van een uur tussen het VK en Nederland moet kunnen maken zonder je zorgen te hoeven maken over de impact op de klimaat. Samen met partners als Royal Schiphol Group maken we in de eerste helft van dit decennium echte emissievrije vluchten voor passagiers.”

Ron Louwerse, CEO van Rotterdam the Hague Airport: "Het aan boord gaan bij een emissievrije vlucht van Rotterdam naar Londen is slechts het begin van duurzame luchtvaart en wordt mogelijk gemaakt door te pionieren en innovatie in de sector aan te jagen. Met Nederland als proeftuin van luchtvaart versterken we de concurrentie- en kennispositie en het vestigingsklimaat."

Miranda Janse, directeur van stichting Rotterdam the Hague Innovation Airport: “Deze samenwerking markeert een belangrijke mijlpaal en brengt de operationele expertise van de waterstofvlucht in de praktijk in Nederland.”

Press contacts For ZeroAvia in Europe – Hoda Awad – zeroavia@madano.com // +44 (0) 20 7593 4014 For ZeroAvia in North America – Lisa Ann Pinkerton – zeroavia@technicacommunications.com // +1 (408) 806-9626 Ext. 9626For Royal Schiphol Group - Willemeike Koster- press@Schiphol.nl //+31 206012673 From Rotterdam The Hague Airport -Raymond de Jong - communicatie@rtha.com // , +31623010000 For Rotterdam The Hague Innovation Airport- Aria Sadeghi- a.sadeghi@stichtingrhia.nl //+31648724694

Meer binnen deze rubriek