Bewustzijn over hypotheekverzekeringen is niet hoog genoeg

21 SEP 2020 16:14 | BNP Paribas Cardif

Oosterhout, 21 september 2020 – Uit recent onderzoek blijkt dat veel Nederlandse consumenten geen idee hebben waarvoor zij zijn verzekerd met betrekking tot waarschijnlijk de grootste lening van hun leven; de hypotheek. Ze hebben nauwelijks inzicht in hun financiële situatie, met name wat er gebeurt bij tegenslag. Financieel adviseurs krijgen dit onderwerp moeizaam over de bühne gebracht. Daarnaast ontbreekt ook inzicht in de status van de hypotheek zelf.

 

Deze resultaten komen uit het onderzoek De consument en het arbeidsongeschiktheidsrisico en werd in opdracht van BNP Paribas Cardif uitgevoerd door MCH Consultancy en Adviesbureau Fred de Jong. Het onderzoek werd in juni 2020 gehouden onder 1247 consumenten.

 

Direct financiële problemen bij arbeidsongeschiktheid

Ruim een kwart van de Nederlanders verwacht direct in financiële problemen te komen als een van de partners arbeidsongeschikt wordt. 27% geeft aan de gevolgen echt te voelen, doordat ze dan hun huis moeten verkopen, in financiële problemen komen of noodgedwongen meer moeten gaan werken. Daarentegen heeft maar liefst 24% helemaal geen idee of heeft er niet over nagedacht.

Nederlanders denken onterecht dat ze verzekerd zijn

Van de respondenten geeft 30% aan dat zij een verzekering voor arbeidsongeschiktheid hebben afgesloten. Uit data van HDN (Hypotheken Data Netwerk, verantwoordelijk voor 80-90% van alle hypotheekaanvragen) blijkt echter dat het werkelijke aantal vele malen lager ligt; HDN ziet bij minder dan 5% van de hypotheekaanvragen ook een aanvraag voor een verzekering voor arbeidsongeschiktheid of werkloosheid.

Boodschap komt niet aan bij consument

Hoewel adviseurs hypotheekverzekeringen waarschijnlijk aan hun klanten hebben uitgelegd, omdat dit een verplicht onderdeel is van het hypotheekadvies, lijkt het erop dat de boodschap niet bij hun klanten blijft hangen: 40% geeft aan dat er niet over arbeidsongeschiktheid is gesproken, en 19% kan zich niet herinneren. Hieruit blijkt dat het geen kwaad kan als hier meer focus op wordt gelegd in het hypotheekadvies.

Geen inzicht in hypotheek

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat respondenten weinig inzicht hebben in de status en kenmerken van hun hypotheek. Ze weten bijvoorbeeld niet wat de hoogte van de hypotheek is in relatie tot de marktwaarde van de woning. Er staan hierdoor aanzienlijk meer huizen ‘onder water’ dan consumenten zelf denken.

“Zeker tijdens de huidige coronacrisis, waarbij er erg veel onzekerheid is, is het belangrijk dat consumenten inzicht hebben in hun financiële situatie en weten op welke vlakken zij risico lopen. En dat zij de (financiële) gevolgen van onvoorziene levensomstandigheden goed met hun adviseur bespreken.” reageert Marieke van Zuien, commercieel directeur BNP Paribas Cardif België en Nederland, op de resultaten van het onderzoek.

Over BNP Paribas Cardif - Als wereldleider op het gebied van betalingsbescherming*, speelt BNP Paribas Cardif een essentiële rol in het leven van verzekerde klanten. Zij biedt klanten besparings- en beschermingsoplossingen waarmee ze hun doelen kunnen realiseren terwijl ze zichzelf beschermen tegen onvoorziene gebeurtenissen. In een wereld die wordt gevormd door de opkomst van nieuwe toepassingen en levensstijlen, heeft het bedrijf, een dochteronderneming van BNP Paribas, een uniek bedrijfsmodel dat is verankerd in partnerschappen. De verzekeraar co-creëert oplossingen met bijna 500 partnerdistributeurs in verschillende sectoren (banken en financiële instellingen, autobedrijven, retailers, telecommunicatiebedrijven, energiebedrijven, onafhankelijke financiële adviseurs en makelaars ...) die de producten vervolgens aan hun klanten verkopen. BNP Paribas Cardif is een erkende wereldwijde specialist in persoonlijke verzekeringen. Zij bedient 100 miljoen klanten in 35 landen en heeft een sterke positie in drie regio's - Europa, Azië en Latijns-Amerika. BNP Paribas Cardif speelt ook een belangrijke rol bij het verstrekken van financiering voor de economie. Met meer dan 10.000 werknemers ** wereldwijd, had BNP Paribas Cardif in 2018 een bruto premie van € 31,8 miljard. * Bron: Finaccord - 2018. Over BNP Paribas - BNP Paribas is een vooraanstaande bank in Europa met een internationale uitstraling. De groep is met ruim 196.000 medewerkers, van wie meer dan 149.000 in Europa, aanwezig in 73 landen. Ze bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Domestic Markets en International Financial Services – waarvan de retailbankingnetwerken en de financiële diensten ondergebracht zijn bij Retail Banking & Services – en Corporate & Institutional Banking, dat zich richt op corporate en institutionele klanten. De groep begeleidt al haar klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, mkb, grote bedrijven en institutionele klanten) bij de realisatie van hun projecten door hun financierings-, beleggings-, spaar- en verzekeringsdiensten te bieden. Ze heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en BNP Paribas Personal Finance is de nummer één in Europa in financiering voor particulieren. BNP Paribas ontplooit ook haar geïntegreerde model voor Retail Banking in het Middellandse Zeegebied, in Turkije en in Oost-Europa en heeft een omvangrijk netwerk in het westen van de Verenigde Staten. In Corporate & Institutional Banking en International Financial Services is BNP Paribas toonaangevend in Europa, sterk aanwezig op het Amerikaanse continent en heeft solide en snelgroeiende activiteiten in Azië-Pacific.

Dit is een origineel bericht van BNP Paribas Cardif

Ga naar alle berichten van deze organisatie.

Meer binnen deze rubriek