Meer dan 70 procent van de Nederlandse bedrijven maakt inmiddels gebruik van AI-toepassingen. Dat blijkt uit recente cijfers van brancheorganisatie DDMA. Waar kunstmatige intelligentie begin 2025 vooral werd gebruikt als handig hulpmiddel, groeit het nu razendsnel uit tot een vast onderdeel van de bedrijfsvoering. Vooral op de marketingafdelingen is dit het geval.

Bedrijven in Nederland investeren momenteel op grote schaal in tools, software en professionals zoals AI experts, om content te genereren en processen te automatiseren. Uit branchecijfers blijkt zelfs dat de groei veel sneller gaat dan men twee jaar geleden had gedacht, wat interessant is voor 2026.
Steeds meer bedrijven omarmen kunstmatige intelligentieVolgens onderzoek van de brancheorganisatie is het aantal bedrijven dat gebruikmaakt van AI-toepassingen het laatste jaar met ruim 25 procent gestegen. Twee jaar geleden lag dit percentage op 45 procent, terwijl aan het einde van 2025 meer dan 70% van de bedrijven actief bezig is met kunstmatige intelligentie. Het zijn met name bedrijven in de e-commerce, banken en grote retailers die hierbij voorop lopen, maar ook verzekeraars, stichtingen en kleinere bedrijven zien alsmaar vaker de voordelen in van AI-marketing.
De branche verwacht dat de groei in 2026 door gaat zetten, mede door het gemak van de nieuwe tools en de toegankelijkheid ervan, maar ook vanwege de komst van veranderende privacywetgeving. De focus hierbij ligt vaker op toekomstige werkzaamheden in plaats van terugkijken naar wat geweest is. Algoritmes op basis van AI worden bijvoorbeeld ingezet om klanten te trekken en om te berekenen welke klanten de grootste kans hebben om iets te kopen of juist om iets op te zeggen. Op basis daarvan kan de bedrijfsvoering en marketing beter op elkaar worden afgestemd.
Campagnes verschuiven naar real-time en datagedrevenDe manier waarop marketingcampagnes worden ontwikkeld, verandert door de inzet van AI eveneens snel. Eerder werkten teams weken tot misschien wel maanden aan een strategie, analyse en uitwerking ervan, terwijl dit soort stappen door AI automatisch kunnen worden uitgevoerd. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat AI-gestuurde platformen grote hoeveelheden klantdata op hetzelfde moment verwerken, zodat trends sneller zichtbaar worden.
Het gaat hierbij om koopgedrag, regionale voorkeuren, momenten van kopen en andere onderdelen. Dit soort datagedreven campagnes kunnen vrijwel in real-time worden aangepast. Voor Nederlandse bedrijven zit hier het voordeel voornamelijk in tijdswinst: technologie wordt ingezet om verspilling van tijd en energie te voorkomen, terwijl resultaten alsnog worden behaald. Volgens digital agencies helpt dit ondernemers bij het optimaliseren van campagnes en het bereiken van meer klanten.
Productie van content verandert in hoog tempo meeAI wordt niet alleen vaker ingezet voor analyses en campagnes, maar ook voor contentproductie. In 2025 kozen veel bedrijven al voor geautomatiseerde content via automatische systemen. In 2026 zal dit volgens kenners verder uitrollen en zal er meer gebruik worden gemaakt van maatwerkmodellen die specifiek getraind zijn om content te maken op basis van de aanwezige huisstijl en tone-of-voice. Dat is nodig om zo herkenbaarheid te behouden en geen zelfde soort teksten, afbeeldingen en andere content te krijgen als concurrerende bedrijven.
De kracht van de menselijke marketeer of copywriter blijkt desondanks van groot belang, omdat zij de toon bewaken en de inhoud goed kunnen controleren. Zij kunnen niet volledig vervangen worden door digitale tools, maar zijn steeds vaker een bruikbare basis in het geheel om in de zoekmachines te kunnen blijven scoren. Op die manier bestaat kunstmatige intelligentie en menselijk werk alsmaar natuurlijker naast elkaar, terwijl de productiesnelheid toeneemt. Dit betekent: meer content die echt past bij bedrijven zonder in te hoeven leveren op tijd, geld en energie.
Menselijk toezicht en nieuwe wetgeving blijven noodzakelijkDe inzet van AI biedt bedrijven dus veel voordelen, maar er ontstaan tegelijkertijd zorgen. Sommige organisaties vrezen bijvoorbeeld dat creatieve beroepen, zoals die van een marketeer of copywriter, onder druk komen te staan. Maar: experts blijven benadrukken dat menselijk toezicht noodzakelijk blijft voor contentproductie, campagnestrategie en merkbewaking. Niet alleen omdat Google de voorkeur blijft geven voor ijzersterke content die uniek is, maar ook om ethische afwegingen. Daarom moeten bedrijven ook in 2026 blijven investeren in menselijke hulp bij marketing.
Daar komt bij dat bedrijven in 2026 moeten voldoen aan strengere Europese regels rond het gebruik van AI. Organisaties worden bijvoorbeeld verplicht duidelijk te communiceren wanneer geautomatiseerde systemen klantdata verwerken of analyseren, waarvoor extra documentatie nodig is. Bedrijven die in 2026 pas starten met AI-toepassingen zullen meer tijd nodig hebben om aan de nieuwe richtlijnen te voldoen. Kortom: AI-marketing groeit naar alle waarschijnlijkheid in 2026 verder uit als een vast onderdeel van de bedrijfsvoering. Hierbij worden digitale tools, automatisering en een menselijke touch met elkaar gecombineerd voor het beste van meerdere werelden. Deze werkwijze blijft volgens de branche voorlopig de norm.