Utrecht, 24 februari 2025 – De post- en pakketmarkt groeit snel uit tot één brede bezorgmarkt. DHL zet daarbij vol in op een groeiend netwerk van pakketautomaten en een samenwerking met Intrapost voor postbezorging.
> Wouter van Benten, CEO van DHL in de Benelux: "Postbezorging binnen 24 uur blijft hiermee bereikbaar en betrouwbaar voor zowel bedrijven als consumenten. De samenwerking met Intrapost en de plaatsing van pakketkluizen bij retailketens laten zien hoe we de keuzevrijheid vergroten in de bezorgmarkt voor post en pakketten."
Snelle groei pakketautomaten: verdubbeling naar 2.500 locaties in 2025
Pakketautomaten spelen een sleutelrol in de toekomst van bezorging. Ze bieden consumenten vaak 24/7 gemak, verminderen het aantal vervoersbewegingen en maken bezorging efficiënter. DHL plaatst in hoog tempo nieuwe automaten op strategische locaties, onder meer bij supermarkten, warenhuizen, bouwmarkten, tankstations, sportscholen en voetbal- en hockeyclubs waar ze bijdragen aan extra inkomsten voor de clubkas. `
Van de 5.000 servicepunten van DHL hebben al zo’n 1.250 locaties een pakketautomaat. Eind 2025 telt Nederland 2.500 van deze slimme kluizen. Inmiddels wordt meer dan 10% van de pakketzendingen geleverd via een servicepunt; een groeiend deel daarvan middels een pakketautomaat.
Daarbij staan de kluizen open voor derden zodat iedereen die goederen bij de consument heeft af te leveren er gebruik van kan maken. Retailers benutten de automaten ook voor ‘click & collect’, waarbij klanten hun bestelling eenvoudig ophalen, zonder winkelpersoneel te belasten.
DHL en Intrapost: één oplossing voor zakelijke post en pakketten, binnen 24 uur bezorgd
DHL en Intrapost bundelen hun krachten om een complete post- en pakketoplossing te bieden voor de zakelijke markt. Beide bedrijven spelen in op de vervagende grenzen tussen post en pakketten, waarbij brieven vaker via pakketnetwerken worden bezorgd en buspakjes via postnetwerken worden verwerkt.
De samenwerking biedt een 24-uursservice voor zowel enveloppen als (bus)pakjes inclusief volledige track & trace. Bedrijven kunnen hun volledige post- en pakketstroom bij één partij onderbrengen, terwijl DHL en Intrapost gezamenlijk de meest optimale en duurzame bezorgroute bepalen.
> Michel Clausing, CCO DHL: “Twee ondernemende en innoverende partijen bundelen hun krachten en bieden de bezorgmarkt een nieuw perspectief. Met deze samenwerking gaan we een one-stop-shop service voor pakketten én post bieden.”
> Reinoud Brand, CEO Intrapost: “Flexibiliteit en kwaliteit staan centraal. Klanten willen een efficiënte oplossing voor al hun bezorgbehoeften, en dat leveren wij. Deze samenwerking laat tevens zien hoe partijen gezamenlijk kwalitatieve oplossingen bieden in de brede bezorgmarkt.”
Tevens betrouwbare postbezorging voor consumenten
Consumenten die zelf een envelop willen versturen, kunnen bij DHL rekenen op een aantrekkelijk tarief voor post boven de 50 gram. Enveloppen kunnen eenvoudig worden aangeboden bij 5.000 servicepunten. Alle post- en pakketdiensten van DHL worden binnen 24 uur bezorgd, met volledige track & trace.
Dit is een origineel bericht van DHL
Ga naar alle berichten van deze organisatie.