'Verkoop van tweedehands kleding nieuw businessmodel voor retailers'

16 JAN 2023 14:46 | ING

Dit is een expertquote van Dirk Mulder, ING Sector Banker, ING Trade & Retail.

U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Tweedehands is af van het stoffige imago, maar van een kentering is nog geen sprake - NRC

Het kopen van tweedehands kleding is erg in opkomst, met name bij jongeren die het belangrijk vinden om duurzame kledingkeuzes te maken. Tweedehands of vintage kleding is allang niet meer het terrein van vlooienmarkten en muffige winkels vol met afdankertjes. De tweedehands kleding wordt door jongeren vaak als trendy en onderscheidend gezien om een eigen kledingstijl te creëren. De lage prijs van tweedehandskleding wordt daarbij als een groot voordeel gezien. En met de kleding die ze niet meer dragen weten ze geld te verdienen door hun spullen te verkopen.

Online is er een grote markt voor tweedehands. Meer en meer maken consumenten de balans op van hun bezittingen: spullen houden, opknappen, doorverkopen of weggeven. Er is een overvloed aan apps die beschikbaar zijn om tweedehands te (ver)kopen. Vooral tweedehands kleding is populair. Zes populaire apps zijn bijvoorbeeld Ebay, The Next Closet, Vestiaire Collective, Kringloop App, Marktplaats en Vinted.

Deze factoren stuwen tweedehands winkelen naar de mainstream. Vintage en slow fashion hielpen deze trend tot bloei te brengen in de kledingmarkt. Jongere generaties zijn op zoek naar pre-owned, en naar unieke producten.

Bedrijven implementeren nieuwe bedrijfsmodellen en omarmen de circulaire economie. Retailers spelen hierop in door: gebruikte producten terug te kopen, het aanbieden van een reparatieservice of (kleding)verhuur, initiatieven voor herbruikbare verpakkingen, het aanbieden van ‘refurbished’ producten en het faciliteren van peer-to-peer marktplaatsen. Daarbij krijgen klanten cadeaukaarten, winkeltegoeden en loyaliteitspunten, die ze kunnen gebruiken voor korting op een volgende aankoop. Bedrijven die hier op inspelen kunnen profiteren van een extra inkomstenstroom.

Vooral de grote ketens zoals Pre-Owned by Zalando, RE:WEAR van H&M en NA-KD Circle willen graag een graantje meepikken. Zo heeft NA-KD het tweedehands platform Circle, waar je voor tweedehands kleding terecht kan. Ook kan je er je oude kleding verkopen. Hiermee verdien je shoptegoed wat je kan uitgeven bij NA-KD. Ook Zalando heeft het eigen Pre-Owned platform waar je tweedehands kleding kan kopen en verkopen. Je krijgt uitbetaald in Zalando-tegoed, of kan de opbrengsten doneren aan een goed doel. Ik verwacht dan ook dat meer kledingketens zullen volgen.

Meer binnen de rubriek Winkels en consumentenmarkt