De recyclingbijdrage voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens blijft per 1 januari 2027 €22,50 (incl. btw). De beheerbijdragen voor EV-batterijen worden vanaf die datum verhoogd. Dat maakt ARN vandaag bekend. Met deze bijdragen wordt de uitvoering van de wettelijke verplichtingen voor afgedankte voertuigen en EV-batterijen gefinancierd.
Recyclingbijdrage auto’s
De recyclingbijdrage geldt voor elke personenauto en lichte bedrijfswagen die voor het eerst op de Nederlandse markt komt. De recyclingbijdrage van €22,50 (incl. btw) is in lijn met de afspraken met overheid en branche. Het bedrag is gelijk aan het bedrag in 2026.
Beheerbijdrage EV-batterijen
De beheerbijdrage geldt voor de EV-batterijen van deelnemende producenten. Voor EV-batterijen hebben vrijwel alle producenten ervoor gekozen hun wettelijke producentenverantwoordelijkheid via het collectieve systeem van ARN uit te voeren.
Vanaf 1 januari 2027 worden de tarieven verhoogd. De komende jaren neemt het aantal afgedankte EV-batterijen naar verwachting sterk toe. Om de kosten voor inzameling en recycling op de middellange termijn te kunnen dekken, moeten hiervoor voldoende financiële middelen beschikbaar zijn. Met de beheerbijdrage betaalt ARN de kosten voor inzameling en verwerking plus de bijbehorende beheerskosten.
Uitvoering producentenverantwoordelijkheid
Producenten hebben wettelijke verplichtingen voor de inzameling en verwerking van afgedankte voertuigen en EV-batterijen. ARN geeft namens deelnemende producenten collectief uitvoering aan deze producentenverantwoordelijkheid. De bijdragen worden gebruikt om de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid in te vullen voor de deelnemers van auto’s en EV-batterijen. Zie het ARN-jaarverslag voor meer informatie.