Dit is een expertquote van Sjuk Akkerman, ING, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Terrasseizoen van start, maar personeelstekorten drukken de vreugde in de horeca
Uit de laatste CBS-cijfers komt naar voren dat er in de horeca eind vorig jaar 29.700 openstaande vacatures waren. Nu de coronamaatregelen voorbij zijn en de terrassen weer open, loopt het aantal vacatures in de horeca snel op.
In het eerste kwartaal van dit jaar zegt 24 procent van de horecabedrijven het tekort aan arbeidskrachten als belangrijke belemmering te ervaren (bron CBS). Het horecapersoneel is vanwege de lockdowns gaan werken in andere sectoren zoals de GGD, distributiecentra en supermarkten. In deze sectoren liggen de lonen hoger. In veel gevallen keren medewerkers hierdoor niet meer terug naar de horeca.
Het verhogen van de salarissen is voor horecaondernemers nauwelijks een optie omdat dit ten koste gaat van de marge die over het algemeen al laag is in de sector. Afgezien van het personeelstekort heeft de horeca momenteel ook te kampen met stijgende inkoopkosten en hogere energielasten. Daarnaast speelt nog het terugbetalen van de in de coronaperiode opgebouwde belastingschulden.
Technologie kan helpende hand bieden
De oplossing voor het personeelstekort kan liggen bij meer inzet van technologie zoals het gebruik van een QR-bestelsysteem. Met dit systeem kunnen gasten zelf met hun smartphone bestellen zonder dat een medewerker de bestelling hoeft op te nemen. Hierdoor zijn minder mensen nodig in de bediening. De kosten variëren per provider en bestaan uit maandelijkse abonnementskosten van circa 35-100 euro per maand en een paar procent transactiekosten.
Andere mogelijkheden zijn het inzetten van een robot als ondersteuning in de bediening, bijvoorbeeld bij het serveren en het afruimen van de tafel. Ook een tapmuur waarbij gasten zelf hun bier tappen behoort tot de mogelijkheden.
Met de inzet van bepaalde technologie kunnen gasten sneller worden bediend, denk bijvoorbeeld aan de QR-code bij het plaatsen van de bestelling. Dat kan een positieve invloed hebben op de service die de gast ervaart. Het is wel van belang dat horecabedrijven een sociale en persoonlijke beleving blijven bieden door bijvoorbeeld personeel rond te laten lopen en een praatje te laten maken met de gasten.
Sjuk Akkerman, Sector specialist Services & Leisure, ING