Dit is een expertquote van Billy van den Ende, Director of Brand Experience, enviolo.
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Amsterdam wil maximumsnelheid van 20 km/u voor elektrische fietsen | ANP
De problemen op de Amsterdamse fietspaden zijn groot. De bakfietsen rijden elkaar ondersteboven en de snelheidsverschillen onder de fietsen zijn erg groot waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan. Het invoeren van een maximumsnelheid wordt vaak aangevlogen vanuit een regelgeving en handhavingsperspectief. Ik zou graag willen zien dat er meer wordt gekeken naar hoe dit probleem opgelost wordt vanuit de technologie.
Het probleem van e-bikesnelheden kan opgelost worden als producenten elektrische fietsen “slim" maken. Dit kan door bijvoorbeeld een e-bike te verbinden met een backend, telefoon of simkaart. Zo kan de gemeente een fiets dwingen om een bepaalde snelheid aan te houden in bepaalde gebieden. Buiten de stad rijdt een fietser 30 kilometer per uur en zodra hij de stad inrijdt wordt de maximumsnelheid verlaagd naar 20 kilometer per uur. Deze vorm van online afbakening heet geofencing en wordt ook ingezet bij veel deelfietssystemen om ervoor te zorgen dat fietsen binnen een bepaald gebied blijven.
Slimmere en betere e-bikes maken het mogelijk om veel problemen vanuit de technologie op te lossen. Ze zorgen in ieder geval voor een grote bijdrage aan het oplossen van de problematiek op de Amsterdamse fietspaden.
Dit is een origineel bericht van enviolo
Ga naar alle berichten van deze organisatie.