'Opening Netflix House in VS heeft potentie; voorzichtigheid in Europa is begrijpelijk'

• Breda University of Applied Sciences

Vandaag opent in Philadelphia in de Verenigde Staten het Netflix House, dat in Nederlandse media als Netflix’ eerste indoorpretpark wordt genoemd. Die term is wat misplaatst. Netflix House lijkt meer op wat in de entertainmentsector “family entertainment centers” worden genoemd, vergelijkbaar met wat we in Nederland kennen als combinaties van laserschietcentra, escape-room-achtige zaken en arcadehallen. Denk aan Prison Escape in Utrecht, The City in ’s-Gravenzande of de Voltage in Tilburg. Netflix House biedt onder meer een escape-room-achtige beleving rond Netflix-serie One Piece, een arcadehal in het thema van Netflix-serie Wednesday, een bioscoopzaal, minigolf, enkele virtual-reality-belevingen, een eetgelegenheid en volop gelegenheid om merchandise aan te schaffen.

Netflix zet hiermee een veelbelovende stap in het combineren van zijn populaire series met fysiek entertainment. Family entertainment centers, waar bezoekers uit verschillende vormen van vermaak kunnen kiezen tegen losse attractieprijzen zonder verplicht overkoepelend ticket, winnen aan populariteit. Dat blijkt uit onderzoeken van de internationale attractiebrancheorganisatie IAAPA en het Nederlandse adviesbureau Van Spronsen & Partners.

Daarnaast heeft Netflix een sterk onderscheidend vermogen dankzij het intellectuele eigendom van zijn populaire series. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het thema van een attractie bepalend is voor de aantrekkingskracht. Ander wetenschappelijk onderzoek toont bovendien aan dat bezoekers na afloop van een bezoek soms geneigd zijn de bijbehorende series opnieuw te bekijken, een fenomeen dat bekendstaat als transmediale migratie. Hoewel de omvang van dit effect onbekend is, kan Netflix House zo ook indirect bijdragen aan het verdienmodel van Netflix.

Een tweede Netflix House opent volgende maand in Dallas en inmiddels is een derde vestiging aangekondigd in Las Vegas. Netflix wil het concept nog niet uitrollen naar Europa. Dat is niet vreemd; vergelijkbare concepten bleken hier niet altijd even succesvol. In 2015 opende indoorpark Yumble naast designeroutlet McArthurGlen in Roermond, om hetzelfde jaar nog te sluiten vanwege tegenvallende bezoekerscijfers. Onlangs kondigde Studio 100 aan zijn indoorpark Plopsa Station in Antwerpen spoedig te sluiten vanwege tegenvallende bezoekerstevredenheid en financiële resultaten. Voorlopig lijkt Netflix er dus goed aan te doen te observeren wat werkt in Philadelphia en Dallas voordat het de sprong over de Atlantische Oceaan waagt.