Turkse vluchtelingen leren sneller taal en burgeren sneller in dan andere migranten

• Stichting IPN

Groot onderzoek naar sociale integratie Turkse nieuwkomers toont positieve trend

Turkse vluchtelingen leren sneller Nederlands, halen eerder hun inburgeringsdiploma en hebben vaker een baan dan andere migranten. Twee derde van de mensen voelt zich hier thuis en de helft van hen spreekt dagelijks Nederlands. Ook daarin onderscheiden Turkse asielzoekers zich van andere nieuwkomers.

Dat blijkt uit een onderzoek dat de Stichting IPN heeft laten uitvoeren naar de integratie-ervaringen van migranten van Turkse afkomst die na de mislukte staatsgreep en de vervolgingen in 2016, voornamelijk om politieke redenen naar Nederland moesten vluchtten. In totaal namen 2.188 respondenten deel: 1.285 mannen en 794 vrouwen. Het is een van de grootste kwantitatieve studies van de afgelopen jaren onder nieuwkomers in Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd door drie academici, allen vrijwilliger van de Stichting SES: Dr. Fatih Aktaş van de Hogeschool Utrecht en Open Embassy, Dr. İbrahim Kurt en Dr. Selahattin Kaya.

Turkse nieuwkomers leren volgens hun onderzoek opvallend snel de Nederlandse taal. Bijna driekwart heeft na twee jaar al taalniveau A2 en na vier jaar heeft bijna iedereen dit basisniveau bereikt. Meer dan de helft bereikt binnen vijf jaar taalniveau B1. Bij andere groepen migranten bereikt na tien jaar ongeveer 10 procent dit niveau.

Die hoge percentages geven Turken een voordeel bij het integratieproces. Na drie jaar hebben negen op de tien mensen hun inburgeringsdiploma behaald. Ook hier scoren ze boven het landelijk gemiddelde. Volgens het CBS behaalde van de migranten uit andere landen gemiddeld 44 procent na tien jaar dit diploma. Volgens de onderzoekers komt dit ook door het relatief hoge opleidingsniveau van de Turkse vluchtelingen.

In het dagelijks leven spreekt ruim de helft van de Turkse nieuwkomers een beetje tot veel Nederlands. Een kwart doet dat weinig tot niet. Driekwart van de mensen wordt wel dagelijks ‘blootgesteld’ aan het Nederlands, volgens de onderzoekers de makkelijkste manier om een taal te verwerven. Ook hebben de meesten dagelijks contact met Nederlanders, belangrijk voor hun sociale participatie. Kinderen spelen hierin een sleutelrol, doordat ze bruggen bouwen met niet-Turkse mensen. Op een enkeling na zitten al hun kinderen op Nederlandse scholen, van basisschool tot universiteit.

Nadat ze hun taal- en inburgeringstraject hebben afgerond heeft 56,8 procent van de Turken een baan gevonden, volgens de onderzoekers een essentiële voorwaarde voor succesvolle integratie. Bij andere statushouders ligt dat volgens het CBS gemiddeld op 33 procent na tien jaar.

Vooral mensen met taalniveau B1 vinden sneller werk en de mensen met niveau B2 allemaal. Toch worden vier op de tien Turkse nieuwkomers bij het zoeken naar werk belemmerd door zaken als een lager taalniveau, geen erkenning van hun diploma, hun gezondheid of de zorgtaken die ze moeten uitvoeren. Zij zouden volgens de onderzoekers gerichte ondersteuning moeten krijgen. Meer dan 70 procent van de respondenten geeft aan dat ze zo snel mogelijk willen werken. Ook dat percentage is volgens de onderzoekers uitzonderlijk hoog en weerlegt het hardnekkige beeld dat nieuwkomers niet willen werken.

Inmiddels voelt 69 procent van de Turkse vluchtelingen zich thuis in Nederland, volgens de onderzoekers een belangrijke graadmeter voor succesvolle integratie. Slechts zestien van de ondervraagden voelen zich helemaal niet thuis.

,,Deze positieve resultaten zagen we zelf al in de praktijk. Nu worden die ook onderbouwd door data”, zegt voorzitter Muhammet Eser van de Stichting IPN. ,,Wij willen de integratie van Turkse vluchtelingen motiveren en stimuleren. Wij wilden aantonen dat deze mensen iets bijdragen aan de maatschappij en waarde kunnen creëren. Dat heeft dit onderzoek aangetoond.”

De stichting werd acht jaar geleden opgericht door Turkse vrijwilligers met als doel andere vluchtelingen te helpen met hun integratie en participatie. Onder meer door hen te helpen en te begeleiden bij procedures, taalonderwijs, het vinden van een baan en het organiseren van culturele en sociale evenementen.