'Meer ongelukken door moeilijk in te schatten snelheid e-bike'

10 APR 2024 16:27 | DAS
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Rembrandt Groenewegen

Aanleiding:
Zeker 40 procent van de omgekomen fietsers in 2023 reed op een e-bike | RTL Nieuws

Het aantal dodelijke ongelukken op de fiets neemt de laatste jaren toe. Minstens vier op de tien omgekomen fietsers reden op een e-bike. Bij juridisch dienstverlener DAS is het aantal verkeerszaken met letsel waar een fietser bij betrokken was in 2023 gestegen met 6 procent in vergelijking met 2022.

Automobilisten kunnen de snelheid van e-bikes moeilijk inschatten, helemaal als ze zijn opgevoerd. Dat horen we vaak terug van bestuurders. Bestuurders hebben dan een ‘gewone fietser‘ in hun hoofd. Zij worden dan vaak verrast dat de fietser er opeens was. Je ziet dat mensen nog niet zijn gewend aan e-bikes omdat ze zijn ingesteld op de gewone snelheid van een normale fiets.

Fietsers vaak afgeleid

Daarnaast zien we dat fietsers vaak afgeleid zijn in het verkeer door telefoon, muziek, navigatie en appen. Dat kunnen allemaal oorzaken zijn voor het feit dat het aantal dodelijke ongelukken op de fiets toeneemt. Oorzaak van de stijging is ook dat het steeds drukker wordt in het verkeer.

Strafrechtelijke gevolgen voor automobilist

Indien je als bestuurder van een motorrijtuig betrokken raakt bij een verkeersongeval waarbij een fietser gewond raakt of overlijdt, en je hebt als bestuurder schuld, dan is de kans aanwezig dat je door justitie strafrechtelijk vervolgd wordt. Daarnaast speelt mee dat het opgelopen letsel een behoorlijke impact heeft op het slachtoffer of nabestaanden. Als bestuurder kun je dan gedagvaard worden voor de rechter. In de meeste gevallen kun je een geldboete en/of voorwaardelijke rijontzegging verwachten.

Meer binnen de rubriek Algemeen nieuws