Naast de tentoonstelling Sluijters en de modernen is vanaf 17 mei ook de Belgische modernist Théo van Rysselberghe (1862-1926) in Singer Laren te zien. De tentoonstelling is een ode aan de grote Belgische meester in het verbeelden van licht en kleur. Naar voorbeeld van Georges Seurat verbeeldt hij licht en kleur door kleine toetsen ongemengde verf op het doek te plaatsen. In Théo van Rysselberghe. Schilder van de zon wordt het omvangrijke oeuvre van Van Rysselberghe gevierd aan de hand van zijn favoriete thema’s als portretten, zonovergoten landschappen en kustgezichten, liefst aan de Côte d’Azur, het vrouwelijk naakt en bloemstillevens.
Théo van Rysselberghe, Het Scharlaken lint (Le ruban écarlate), 1906, olieverf op doek, 115,9 x 88,9 cm, particuliere collectie Londen
Schilder van de zon
Komend uit de traditie van het realisme verkent Théo Van Rysselberghe verschillende stijlen. In 1888, op reis door Marokko, ontdekt hij het overvloedige zonlicht en de kleur die zijn werk voorgoed zullen kenmerken. Dan gaat Van Rysselberghe pointillistisch schilderen, waarbij hij kleine toetsen ongemengde verf naast elkaar op doek plaatst. Hiermee inspireert hij Nederlandse kunstenaars zoals Jan Toorop met wie hij in Brussel samen exposeerde. Na 1900 gaat Van Rysselberghe losser schilderen, waarbij hij meer en meer zijn gevoel laat spreken. De tentoonstelling is samengesteld door Van Rysselberghe-kenner Ronald Feltkamp.
“Het prachtige schilderij 'Le ruban écarlate' is het herkenningsbeeld voor de tentoonstelling en voor mij een van de mooiste schilderijen die hij heeft gemaakt. De wijze waarop het oog van de kijker via de spiegel de ruimte in wordt getrokken, het licht op de huid, dat is zo mooi gedaan en getuigt van het enorme plezier dat van Van Rysselberghe in het schilderen had.” Aldus museumdirecteur Jan Rudolph de Lorm
Singer Zomer Soirees
Na het succes van afgelopen zomer organiseert Singer Laren ook deze zomer een aantal zomer soirees in de beeldentuin met een diner. Tijdens deze avonden verzorgen jonge professionele musici een korte klassieke voorstelling geïnspireerd op de tentoonstelling Théo van Rysselberghe. Schilder van de zon.
Boek
Bij de tentoonstelling verschijnt het boek 'Théo van Rysselberghe. Schilder van de zon' geschreven door Ronald Feltkamp.
Théo Van Rysselberghe, Autoportrait au Panama, 1918, olieverf op doek, 80 x 65 cm, particuliere collectie, België
Théo van Rysselberghe, Boulogne-sur-Mer, 1899, olieverf op doek, 65 x 81 cm, Kröller Müller Museum, Otterlo
Dit is een origineel bericht van Singer Laren
Ga naar alle berichten van deze organisatie.