1 op de 5 Nederlanders is in de afgelopen 12 maanden veranderd van abonnement
Consumenten stappen vaker dan voorheen over naar een andere provider. In 2023 betrof dat al 12 procent van de huishoudens. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (de ACM). Het belangrijkste argument van de overstappers is dat kosten worden bespaard. Ook levert overstappen geen gedoe meer op.
“Het wordt voor consumenten steeds makkelijker om over te stappen door de overstapservice die providers aanbieden”, zegt Jean-Paul Würsten, Expert Telecom bij Overstappen.nl. “Je oude abonnement wordt pas wordt opgezegd zodra je nieuwe abonnement is ingegaan. Hierdoor kom je als consument nooit zonder internet of televisie te zitten. Daarnaast wordt het iedereen steeds makkelijker gemaakt om een nieuw modem of router te installeren vanwege de zogeheten plug and play oplossingen. Een monteur is veelal niet meer nodig, waardoor je als consument ook niet meer thuis hoeft te blijven.“
In de afgelopen 12 maanden is 20 procent van de consumenten veranderd van abonnement: 12 procent heeft dus een nieuw abonnement bij een andere aanbieder en 8 procent heeft een nieuw abonnement of zijn pakket veranderd bij de bestaande aanbieder.
Stunten op Black Friday
Uit het ACM-onderzoek komt ook naar voren dat de prijs voor consumenten steeds vaker de reden is om over te stappen naar een nieuw internetabonnement. Dit is namelijk gestegen van 33 procent (2021), naar 37 procent (2022) naar 46 procent (2023). Jean Paul Würsten: “Providers stunten steeds vaker met hoge kortingen om nieuwe klanten binnen te halen. Sommige providers concurreren enorm en geven nu bijvoorbeeld vanwege Black Friday de helft korting op een abonnement van twaalf maanden. Het voordeel van een klant kan daarmee oplopen tot 500 euro per jaar. Providers hopen dan natuurlijk dat je ook na een jaar klant blijft, maar je kunt – afhankelijk van je contractduur - dan ook opnieuw overstappen.”
Steeds meer consumenten geven dus aan dat de prijs van hun abonnement hoog of erg hoog is (gestegen van 42 procent naar 49 procent). Sinds 2020 groeit deze groep consumenten (in 2020 vond 36 procent de prijs hoog of erg hoog). De groep consumenten die de prijs als laag beoordeelt blijft al jaren stabiel op 4 procent. Naast prijs zijn andere factoren waarover consumenten zich laten informeren zijn de internetsnelheid (39 procent), de betrouwbaarheid van de internetverbinding (24 procent) en de contractduur (22 procent). Consumenten vinden deze factoren ook nodig om een goede keuze te kunnen maken.
Sommige consumenten denken nog steeds onterecht dat overstappen van provider veel gedoe is. 15 procent (2023) denkt dat overstappen veel tijd en moeite kost, 10 procent (2023) vind het te ingewikkeld om over te stappen, en 5 procent (2023) denkt tijdelijk geen internet te hebben. Van alle consumenten die overstappen is slechts 6 procent ontevreden.
Opvallend is dat consumenten minder vaak gebruik maken van websites van aanbieders als informatiebron (gedaald van 57 procent naar 48 procent) maar vergelijkingswebsites juist steeds vaker worden gebruikt (44 procent).
Het ACM-consumentenonderzoek richtte zich op de actuele telecommarkt (overstapgedrag, tevredenheid met de dienstverlening, prijsperceptie, informatiebehoefte, informatiebegrip, waardering en vertrouwen in de markt). Er is hierbij gekeken naar de productgroepen mobiele telefoonabonnementen en ‘multiplay’ (abonnementen voor internet al dan niet in combinatie met tv, vaste telefonie en/of mobiele telefonie).
Dit is een origineel bericht van Overstappen.nl
Ga naar alle berichten van deze organisatie.
22 DEC 2024
21 DEC 2024
20 DEC 2024