Na eerdere openingen dit jaar van zes nieuwe CityHubs
Fossielvrije last mile medio 2023
Utrecht, 18 oktober 2022: DHL Parcel heeft dinsdag 18 oktober in Dordrecht zijn vierde nieuwe nationale sorteercentrum voor pakketten in vier jaar tijd geopend. Eerder waren Amsterdam, Zaltbommel en Utrecht aan de beurt. Op duurzaam bedrijventerrein DistriPark Dordrecht langs de Dordtse Kil is in achttien maanden tijd een sorteercentrum verrezen volgens de hoogste officiële duurzaamheidsstandaard. Vanuit dit sorteercentrum worden de 132 CityHubs in het land bevoorraad. Bovendien is er een rechtstreekse aansluiting op de 14 regionale sorteercentra. De maximum capaciteit bedraagt 200.000 pakketjes per dag; zo’n 15% van het volume dat dagelijks wordt verwerkt. Met de opening van deze CentralHub, zoals het sorteercentrum officieel heet, wordt een investering van € 45 miljoen afgerond, als onderdeel van een meerjarig investeringsprogramma. De CentralHub Dordrecht biedt werkgelegenheid aan 150 mensen.
Wouter van Benten, lid van de Global Management Board van de eCommerce divisie van DHL en CEO van DHL Parcel Benelux, over de meest recente toevoeging aan het netwerk: “Door te investeren in capaciteit en kwaliteit zien we een groeiend marktaandeel. Daarmee zetten we in toenemende mate de toon op de Nederlandse markt; ook als het gaat om duurzaamheid en goede arbeidsrelaties.”
Duurzaam en uniek netwerk
DHL Parcel is de afgelopen jaren stevig gegroeid. In de levering van consumenten heeft DHL inmiddels een marktaandeel van 40% in 2021. Ook in 2022 laat het bedrijf een positieve groei zien. Dat aandeel werd bereikt dankzij een investeringsprogramma dat vanaf 2018 tot en met volgend jaar 600 miljoen euro bedraagt. Investeringen hebben betrekking op sorteer- en bezorgcapaciteit, verduurzaming in gebouwen en elektrificatie van de bezorgvloot en digitalisering middels onder meer apps met interventiemogelijkheden voor ontvangers. Verder is er met de groei van het aantal medewerkers, naar inmiddels meer dan 10.000, gebouwd aan een organisatiecultuur met korte lijnen en crossfunctionele teams. Veel aandacht gaat uit naar de duurzame inzetbaarheid en ontwikkeling van personeel, waarbij DHL de meerderheid van de bezorgers zelf in dienst heeft.
Deze ontwikkeling heeft geresulteerd in een slagvaardige organisatie en een digitaal ondersteund netwerk, dat door een samenstel van nationale, regionale een lokale hubs en plaatselijke servicepunten in kan spelen op wisselende capaciteitsbehoeftes bij webshops en uiteenlopende servicevensters kan bieden aan ontvangers.
Hoogste duurzaamheidsnorm
CentralHub Dordrecht meet tien voetbalvelden en is gebouwd volgens de hoogste BREEAM duurzaamheidseis: 5 sterren ‘outstanding’. Dat komt tot uiting in de gebruikte materialen, zoals de dakconstructie van duurzaam hout. Op het dak zelf liggen zonnepanelen, waarmee overdag wordt voorzien in het energiegebruik; ingekochte stroom is groen. Er is geen gasaansluiting. De daken van bijgebouwen zijn begroeid en op de parkeerplaats groeit groen tussen de betonnen tegels door. Alle groenvoorzieningen zijn ingericht op het aantrekken van insecten en kleine dieren zoals vleermuizen en egels. Binnen is er volop natuurlijk licht.
27 nieuwe CityHubs
Vanuit de sorteercentra zoals CentralHub Dordrecht, worden pakketten aangeleverd op de 132 CityHubs, die verspreid over Nederland zijn gelegen aan de rand van stedelijke gebieden. Van daaruit leggen kleine bestelauto’s in korte bestelrondes de laatste kilometers af naar de ontvangers. Ook deze CityHubs ondergaan een investeringstraject naar verdere verduurzaming en meer capaciteit. De komende drie jaar vindt er nieuwbouw plaats van 27 CityHubs*; allemaal klimaatneutraal, gebouwd volgens de BREEAM outstanding 5 sterren duurzaamheidsnorm en naar de nieuwste logistieke vereisten. Dit jaar zijn reeds vijf nieuwe CityHubs geopend, in Almere, Zoetermeer, Geleen, Breda en Nijmegen. Een zesde opent volgende maand in Tilburg. Op twaalf plekken in het land is de bouw gestart of gaat van start en op tien plekken worden nog geschikte kavels gezocht. Vanuit de nieuwe CityHubs wordt alleen nog met elektrische bestelbussen gereden.
Naar een fossielvrije last mile in 2023
In de verduurzaming van het vervoer- en sorteerproces van online bestellingen speelt de uiteindelijke aflevering bij de consument een belangrijke rol.
In dat kader elektrificeert DHL zijn wagenpark in hoog tempo. Met 2.000 elektrische bestelauto’s tegen het eind van dit jaar loopt DHL voorop in elektrificatie. Daar komen het volgende jaar nog eens 500 elektrische bestelauto’s bij. Wat nog niet elektrisch kan, gaat over op HVO-100 diesel. Een alternatieve brandstof met tot 90% minder CO2 uitstoot. DHL heeft zijn ambitie om fossielvrij te zijn gezet op medio 2023. Het aantal servicepunten is inmiddels gegroeid richting de 4.000 en ook het aantal pakketkluizen gaat de komende tijd toenemen tot 500.
Het duurzaamheidseffect van deze afleveropties wordt versterkt in combinatie met alle digitale interventiemogelijkheden die ontvangers hebben bij keuze van nauwkeurige bezorgvensters en bezorgen op een afgesproken plek of bij een servicepunt.
– Einde –
*De 27 nieuw te bouwen CityHubs komen in de volgende plaatsen:
Almelo, Almere, Amsterdam, Amsterdam-Oost, Amsterdam-Zuid, Apeldoorn, Arnhem, Breda, Den Haag, Ede, Emmen, Geleen, Gouda/Waddinxveen, Groningen, Haarlem, Helmond, Hendrik Ido Ambacht, Hoofddorp, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Zaandam, en Zoetermeer.
Film DHL opent duurzame CityHubs:
Film DHL opent in Dordrecht 4de nieuwe nationale sorteercentrum:
DHL – Het logistieke bedrijf voor de hele wereld
DHL is wereldwijd het toonaangevende merk in logistiek. De divisies van DHL bieden klanten expertise in nationale en internationale expres- en pakketzendingen, e-commerce- en fulfillmentdiensten, lucht- en zeevracht, transport via de weg en het spoor en industrieel supply chain management. Het wereldwijde netwerk omspant meer dan 220 landen met 380.000 medewerkers en verbindt mensen en bedrijven op een veilige en betrouwbare manier, wat handelsstromen ten goede komt. Met specifieke oplossingen voor groeimarkten en industrieën zoals technologie, life science en gezondheidszorg, engineering, energie, automobiliteit en retail; is DHL overduidelijk gepositioneerd als ‘het logistieke bedrijf voor de hele wereld’.
DHL maakt deel uit van Deutsche Post DHL Group. De groep boekte in 2021 een omzet van meer dan 81 miljard euro. Met het oog op maatschappelijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid bij de samenleving en het milieu, draagt de groep bij aan het streven naar emissievrije logistiek in 2050.
Dit is een origineel bericht van DHL Parcel (Netherlands) B.V
Ga naar alle berichten van deze organisatie.