Wie naar Defqon of Concert at SEA gaat moet rekening houden met hitte. Op de warmste dag wordt het 37 graden bij Defqon en 32 graden bij Concert at Sea. Daarnaast is kans op onweersbuien.
De lange broeken en truien kunnen worden thuisgelaten door de festivalbezoekers. We zitten namelijk midden in een hittegolf en we hebben de rest van de week met tropische temperaturen te maken. Vooral bij Defqon is het snikheet. Donderdag wordt het er 33 graden en vrijdag loopt het kwik zelfs op naar 37 graden. Bij Concert at SEA is het donderdag 31 graden en vrijdag 32 graden. Daarbij schijnt de zon volop. Op beide plaatsen geldt code oranje in verband met de hitte.
Voor veel festivalbezoekers zijn deze temperaturen allesbehalve aangenaam. Bij te veel inspanning kan de hitte gezondheidsrisico’s vormen dus het is verstandig om genoeg pauzes te nemen tussen het dansen door. Drink dan ook voldoende water om uitdroging te voorkomen.
Minder heet, maar nog steeds puffen vanaf zaterdag
Bij Concert at SEA is het vanaf zaterdag wat minder puffen. Met maxima van 25 tot 27 graden is het dan al een stuk aangenamer om de optredens te bekijken. De wind vanaf zee maakt het voor het gevoel nog wat minder heet. Deze lagere gevoelstemperaturen betekenen niet dat de zonnebrand niet meer nodig is. Er wordt zonkracht 7 gehaald en dan kan de onbeschermde huid snel verbranden.
Ook bij Defqon is het vanaf zaterdag net wat minder heet. Desondanks is het met 33 graden op zaterdag en 29 graden op zondag nog erg warm. Ook hier is de zonnebrand nodig, al zullen veel mensen door de hitte graag in de schaduw blijven.
Kans op buien
Zaterdag en zondag kunnen in de loop van de dag buien ontstaan. Met deze temperaturen kunnen de buien fel uitpakken en is onweer mogelijk. De exacte timing en locatie van de onweersbuien blijven tot laat onzeker. Het is dus verstandig om de radar in de gaten te houden.
Zweten op de camping
Voor de mensen die dit weekend in een tent slapen wordt het waarschijnlijk afzien. Het zijn warme plaknachten en mogelijk komt de temperatuur helemaal niet onder 20 graden. Zodra de zon opkomt, en dat is al om 5:16, voelt het alsof je je tent wordt uitgebrand. Het kan soms helpen om helpen om de tent open te zetten, maar er waait hooguit een matige wind. Veel verkoeling zal dit dus niet bieden.
Link naar artikel:
https://www.weeronline.nl/nieuws/23-6-2026-snikheet-en-kans-op-buien-bij-defqon-en-concert-at-sea