Huidfonds vraagt aandacht voor huidkanker onder buitenwerkers in radiospot: ‘En dan ineens… heb je huidkanker’
Haarlem, 21 mei 2025 – Deze maand is het Huidkankermaand. Een moment van bewustwording, want de cijfers zijn alarmerend: één op de vijf Nederlanders krijgt huidkanker en jaarlijks overlijden er 1.000 mensen aan de ziekte. Het Nationaal Huidfonds voert daarom campagne met de boodschap ‘En dan ineens… heb je huidkanker’. Vanaf deze maand wordt er met een radiospot extra aandacht gevraagd voor buitenwerkers.
“Geen tijd voor een petje of om je in te smeren. Je bent toch geen watje!” Dakdekker Ed kreeg huidkanker. Nu doet hij zijn verhaal in de bewustwordingscampagne over huidkankerpreventie van het Nationale Huidfonds. In de campagne staan indringende ervaringsverhalen centraal van mensen bij wie het leven van het ene op het andere moment volledig veranderde na de diagnose huidkanker.
Het verhaal van Ed richt zich op de kwetsbaarheid van buitenwerkers. Om buitenwerkers, werkgevers en arbodiensten tot actie aan te zetten lanceert het Huidfonds een krachtige radiospot als onderdeel van de campagne. Uit onderzoek van het Huidfonds, uitgevoerd door de Universiteit van Maastricht, blijkt namelijk dat buitenwerkers zich nauwelijks kwetsbaar voelen voor huidkanker, terwijl zij door hun beroep 2 tot 3 maal zoveel risico lopen op het krijgen van huidkanker.
De radiospot is tot en met 20 juli te horen op de landelijke radiozenders Qmusic, Radio 538, Veronica, Joe en 100% NL. Maar ook na de bouwvak wordt de campagne nogmaals onder de aandacht gebracht.
Werk van NOISE Amsterdam
De campagne is ontwikkeld door NOISE Amsterdam en bestaat uit een reeks videoportretten waarin hoofdpersonen Ed, Margje en Charrel terugblikken op dierbare herinneringen en stilstaan bij het moment waarop hun leven ingrijpend veranderde.
“Jaarlijks krijgen 80.000 Nederlanders de diagnose huidkanker. Veel mensen zijn zich wel bewust van de risico’s van zonblootstelling, maar onderschatten hun persoonlijke kwetsbaarheid. Met deze campagne willen wij laten zien dat huidkanker iedereen kan overkomen en mensen aansporen om hun huid echt goed te beschermen. Want dat kan iedereen,” zegt Christel von Reeken, Programmamanager Preventie van het Nationaal Huidfonds.
De volledige ervaringsverhalen van Ed, Margje en Charrel zijn te bekijken op de website van het Nationaal Huidfonds.
Credits
NOISE Amsterdam - Creatie
Full Frame - Productie
RecSound - Geluid
Zigt - Mediastrategie en -inkoop
Crisp PR & Communicatie - PR
—EINDE BERICHT—
Voor meer informatie, neem contact op met:
Chris Peters, Crisp PR & Communicatie
06 39 411 265
Over het Nationaal Huidfonds
Het Nationaal Huidfonds zet zich in om huidaandoeningen te verminderen en het leven met een huidaandoening te verbeteren. Om de explosieve groei van huidkanker in Nederland een halt toe te roepen voert zij namens het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de komende jaren eveneens een intensieve huidkankerpreventiecampagne (www.voorkomhuidkanker.nl). Het Nationaal Huidfonds werkt nauw samen met de NVDV (de Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie). Op het gebied van huidkanker werkt het Nationaal Huidfonds samen met de kennisconsortia Zonkracht Actieplatform (RIVM-geleid) en de Stuurgroep Huidkankerzorg Nederland (geïnitieerd door IKNL/NVDV). Het Nationaal Huidfonds is een Erkend Goed Doel. Meer informatie op www.huidfonds.nl
Dit is een origineel bericht van Crisp PR en Communicatie
Ga naar alle berichten van deze organisatie.