'AI-geletterdheid verplicht in 2025, maar ook ethiek is cruciaal'

19 NOV 2024 14:24 | Breda University of Applied Sciences
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Oscar Bastiaens

Aanleiding:
AI-geletterdheid verplicht in 2025: wat is het & hoe implementeer je het? - Frankwatching

Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Bedrijven kunnen dit zelf regelen of externe partijen inschakelen. Wat echter vaak over het hoofd wordt gezien, is het belang van AI-ethiek.

Hoewel kennis over de werking van AI belangrijk is, betekent dit niet automatisch dat men ethische dilemma's kan herkennen. AI brengt namelijk veel ethische uitdagingen met zich mee. Het is daarom essentieel om bij het opleiden van personeel aandacht te besteden aan deze vraagstukken, zodat medewerkers zich comfortabel voelen bij het gebruik van AI. Verantwoord gebruik van AI is een urgent thema, dat gezien de problemen rondom bias (vooroordeel), autonomie en klimaatimpact vaak onvoldoende wordt overwogen.

De Breda University of Applied Sciences (BUas) stelt dat alle medewerkers en studenten moeten begrijpen wat AI is en ermee om kunnen gaan, maar tevens dat ze ethische problemen leren herkennen en aanpakken. BUas gaat daarom al haar medewerkers en studenten trainen met behulp van zelf ontwikkelde opleidingsmodules. Bij het opleiden voor AI-geletterdheid mag de ethische invalshoek zeker niet worden vergeten.

Breda University of Applied Sciences (BUas) is een gespecialiseerde en internationaal georiënteerde hoger onderwijsinstelling in Breda. Op de groene en kleinschalige campus en in de diverse learning communities werken studenten, medewerkers en partners uit het bedrijfsleven samen aan een betere wereld door het creëren van betekenisvolle ervaringen. Dit doen zij op het gebied van Tourism, Leisure & Events, Hotel & Facility Management, Built Environment, Logistics Management, Game Design, Creative Business en Data Science & AI.

Meer binnen de rubriek Arbeidsmarkt en ondernemen