Piet Oudolf ontwerpt beeldentuin Singer Laren

• Singer Laren

Landschapsarchitect Piet Oudolf (1944) ontwerpt de nieuwe beeldentuin van Singer Laren. Daarmee levert de internationaal gelauwerde Oudolf zijn eerste beeldentuin in Nederland af. Vanaf 5 juni is de tuin voor iedereen gratis toegankelijk. Tegelijkertijd openen in het museum een presentatie van Oudolfs werk en de tentoonstelling Geschilderde Tuinen met werken van onder meer Monet, Van Gogh, Willink en Liebermann.

Oudolf schildert met planten

Na een ingrijpende aanpak van de tuin rijzen vanaf dit voorjaar de buitenbeelden van Singer Laren - van onder andere Armando, Maria Roosen, Guido Geelen en Bert Frijns - op uit het landschap dat Piet Oudolf creëert met het kleur- en structuurpalet van meer dan zeventig vaste plantensoorten. Het gebruik van vaste planten is kenmerkend voor Oudolfs ontwerpen, en toch zijn al zijn tuinen volledig anders. Kenmerkend voor de Singer Oudolf tuin is dat het een plek is waar kunst en natuur voortdurend met elkaar in dialoog zijn.

Wie vóór het gebouw staat, kijkt door de transparante gevel tot ver achterin de nieuwe tuin. Ook het terras en de daktuin bieden een prachtig zicht op de tuin. De paden die de plantvakken doorkruisen nodigen uit om door de tuin te slenteren en er te blijven hangen.

 

Een coherent landschap

‘Het is variëteit aan de ene kant en eenheid aan de andere kant, zodat het geheel coherent is. De tuin moet lezen als een landschap’, aldus Oudolf. Wie verwacht er het kenmerkende Gooise heidelandschap terug te vinden, wordt teleurgesteld. Oudolf wil geen kopie maken van wat er in de omgeving al te zien is. Waar hij wel naar streeft, is een tuin te ontwerpen waar mensen graag terugkomen. Omdat het een fijne plek is of omdat ze nieuwsgierig zijn naar de ontwikkeling van de tuin; niet alleen door de seizoenen, maar ook door de jaren heen.

Eerbetoon aan Anna Singer

Directeur Evert van Os: ‘We zijn enorm vereerd dat Piet Oudolf het tuinontwerp op zich wilde nemen. Na het theater, dat afgelopen jaar vernieuwd is, was eerst de daktuin en nu dus de beeldentuin aan de beurt. We doen daarmee recht aan het echtpaar Singer, de grondleggers van Singer Laren, dat hun eerste tuin liet aanleggen door de gerenommeerde tuinarchitect L.A. Sprenger. Oudolf geeft - uiteraard - zijn eigen en eigentijdse draai aan de tuin, maar vindt het belangrijk om de kas, waar Anna Singer met veel liefde haar planten kweekte, in ere te herstellen. Deze tuin is daarmee meer dan een plek om te kunnen dwalen en genieten. Het is ook een eerbetoon aan Anna Singers liefde voor kunst en tuinieren.

 

Heel Singer Laren in het teken van de tuin

In de Van den Brink Galerij is van 5 juni t/m 26 augustus 2018 een unieke presentatie van Oudolfs werk te zien met onder meer de originele ontwerptekeningen van de Singer Oudolf beeldentuin en foto- en ontwerpmateriaal van zijn projecten. Tegelijkertijd is in het museum de tentoonstelling Geschilderde Tuinen te zien, met daarin prachtige ‘groene’ werken van kunstenaars als Leo Gestel, Max Liebermann, Claude Monet, Emile Nolde, Vincent van Gogh, Jan Toorop en Carel Willink.

Over Piet Oudolf

Landschapsarchitect Piet Oudolf won in 2000 de gouden medaille voor ‘Best of Show’ op de Chelsea Flower Show en ontving daarna nog vele prestigieuze prijzen, vooral in het buitenland. Hij is een van de belangrijkste vertegenwoordigers van ‘The Dutch Wave’, een stroming in de Nederlandse tuincultuur die zich kenmerkt door het gebruik van vaste planten. Bij de keuze van zijn planten houdt hij vooral rekening met de levenscyclus van een plant, de structuur en het karakter. Oudolf: ‘Iedere plant heeft zo zijn eigen uitstraling. De ene heb je nodig omdat-ie gewoon krachtig en stoer op een aantal plekken nodig is, en de ander moet niet te veel opvallen, dus die gebruik je daar tussendoor. Het is een soort gemeenschap.

 

Spraakmakende ontwerpen

Veel spraakmakende tuinen van Oudolf zijn in het buitenland te vinden, onder andere in de Verenigde Staten (High Line en the Battery, NY), Groot-Brittannië (Serpentine Gallery, Londen en Scampston Hall, Yorkshire) en Scandinavië. Maar ook in Nederland is de hand van de meester te herkennen, bijvoorbeeld op de Paleisbrug in ’s Hertogenbosch en in het park aan de Westerkade in Rotterdam. Binnenkort komt daar de openbare en vrij toegankelijke beeldentuin van Singer Laren bij.

 

Van privé-tuin naar openbare beeldentuin

Het Amerikaanse kunstverzamelaarsechtpaar Anna en William Singer bouwt in 1911 villa De Wilde Zwanen in de kunstenaarskolonie Laren. Hun beeldencollectie, met onder andere werk van Auguste Rodin, krijgt een plaats in de door Sprenger ontworpen tuin. Na het overlijden van haar echtgenoot besluit Anna Singer om de opgebouwde kunstverzameling te delen met het publiek en ze breidt in 1956 villa De Wilde Zwanen uit met een concertzaal en een museum. Al vanaf het begin maakt een bezoek aan de beeldentuin een integraal onderdeel van het museumbezoek uit. In januari 2007 vindt een dramatische beeldenroof plaats, waarna de beeldentuin opnieuw wordt ingericht met werk van hedendaagse Nederlandse kunstenaars. De relatie cultuur-natuur is het verbindende thema van deze werken. Bijzonder trots is Singer Laren dat Piet Oudolf met zijn ontwerp de museumtuin een nieuwe, eigentijdse allure geeft en een omgeving creëert waarin planten en beelden elkaar versterken.

 

Altijd iets anders

De tuinen van Piet Oudolf zijn duurzaam, maar het onderhoud vraagt veel kennis en geduld. Oudolf: ‘Bij hoveniersbedrijf Van der Tol, die de aanleg en het onderhoud voor de komende jaren voor zijn rekening neemt, is dat gelukkig in goede handen. Bij tuinen met eenjarigen kun je nog zeggen: “Jongens, volgend jaar beter, volgend jaar doen we het opnieuw”, maar hier moet je ieder jaar zien als een ontwikkeling binnen de tuin. Het kan heel goed zijn dat we in het najaar zien dat er nog een switch gemaakt moet worden. Dat iets in de praktijk toch anders uitpakt dan je wilt.’ Eén ding is duidelijk: het grootste compliment voor Oudolf is wanneer bezoekers terugkomen voor zijn tuin. En daar is alle reden voor, want de Singer Oudolf beeldentuin heeft ieder seizoen een ander gezicht en zal door de jaren heen steeds meer van zijn karakter prijsgeven.