'Oude Nederlandse innovatie containerschepen opnieuw ontdekt in Zuid-Korea'

09 NOV 2022 09:21 | KVNR

Dit is een expertquote in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van Niels van de Minkelis, Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). Aanleiding: Hyundai Develops “Lashing-Free” Loading for Containerships

De Zuid-Koreaanse scheepsbouwer Hyundai Heavy Industries heeft goedkeuring gekregen voor een ‘nieuw’ concept waarmee het overboord slaan van containers verleden tijd is, terwijl de containers aan boord niet eens hoeven worden vastgezet. Een soortgelijke innovatie kwam in de negentiger jaren ook al van Nederlandse bodem bij rederij Nedlloyd.

In het concept worden de containers los op elkaar gestapeld in zogenaamde ‘cell guides’. Een ‘cell guide’ bestaat uit vier verticale rails waarin een container vrij op en neer kan bewegen. Vergelijk het met een lift in een liftschacht. Het grote voordeel is dat de containers nooit in horizontale richting kunnen bewegen. Daardoor kunnen ze nooit van het containerschip schuiven.

Containers hoeven bovendien nooit meer te worden gesjord (zeevast gezet). Dit scheelt tijd bij het laden en lossen. Cell guides maken het vervoer van containers veiliger. De kans dat containers van het schip in de zee terechtkomen is vrijwel nihil.

‘Open-top’

De Nederlandse rederij Nedlloyd paste cell guides al in de jaren negentig met succes toe op een serie nieuwe ‘open-top’-containerschepen zoals de Nedlloyd Asia. Nederland zorgde destijds voor de benodigde regelgeving van de Internationale Maritieme Organisatie, het VN-orgaan voor maritieme zaken.

Een ‘open-top’-containerschip kan ongeveer vijfduizend containers vervoeren. Veel minder dan de grootste containerreuzen van tegenwoordig die vierentwintig duizend containers vervoeren. Het aantal containers dat op elkaar kan worden gestapeld is namelijk beperkt. Teveel containers op elkaar betekent teveel gewicht.

Gewone containerschepen

Op gewone containerschepen worden de containers echter in twee ‘etages’ op elkaar gestapeld, bovendeks en onderdeks: stapels bovenop de luiken en daaronder stapels bovenop de dubbele bodem van het schip. De ‘open-top’-containerschepen hebben geen luiken en de containers worden in één ‘etage’ op elkaar gestapeld op de dubbele bodem van het schip. De Nederlandse cell guide op open-top-containerschepen had daardoor geen kans van slagen.

Gevolg is dat bij een ‘open-top’-containerschip het totale aantal containers boven elkaar niet zo groot kan worden als bij een normaal containerschip. Er kunnen in verticale zin dus minder containers worden vervoerd. De ‘open-top’-containerschepen pasten daarom niet in het plaatje ‘groot, groter, grootst’ om de vervoerskosten en CO2-uitstoot per vervoerde container zo laag mogelijk te houden.

Sinds de jaren 1990 zijn de tijden veranderd. Het vervoer van containers ligt onder het vergrootglas, na meerdere incidenten waar containers in de zee terechtkwamen. Ook boven de Nederlandse Waddeneilanden. Wellicht dat de oude Nederlandse innovatie, die nog altijd staat als een huis, nu wél brede navolging gaat krijgen.

Niels van de Minkelis, adviseur Nautische en Technische zaken, Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR)

Meer binnen de rubriek Ov, transport en logistiek