Olcay Gulsen ontvangt eerste non-profit uitgifte Koninklijke Nederlandse Munt

16 OKT 2021 09:33 | Koninklijke Nederlandse Munt

De Koninklijke Nederlandse Munt (KNM) heeft in samenwerking met Smiley Movement een exclusieve uitgifte in coincard ontworpen. De uitgifte wordt geslagen naar aanleiding van het 50-jarig jubileum van de Smiley Company. De volledige opbrengst van de uitgiften gaat naar de Voedselbank Amsterdam, zodat zij met Kerst voedselpakketten kunnen uitdelen aan Amsterdamse families. Vandaag, op World Food Day, heeft ambassadeur Olcay Gulsen de eerste coincard in ontvangst genomen op een van de Voedselbank-locaties in Amsterdam.

Een munt voor een maaltijd

De Voedselbank Amsterdam heeft, in lijn met Voedselbanken Nederland, als belangrijkste doel om mensen van voedsel te voorzien die dat – tijdelijk – niet op eigen kracht kunnen. Wekelijks voorziet zij 1900 gezinnen, bestaande uit 4200 personen, verdeeld over 12 uitgiftepunten in Amsterdam van een voedselpakket. Kernwaarden van de Voedselbank zijn onder andere dat zij uitsluitend werkt met vrijwilligers, neutraal en onafhankelijk is (‘burgers voor burgers’). Bovendien wordt het voedsel verkregen via donaties, veelal voedsel dat anders verspild zou worden. Daarbij verwerft en schenkt de Voedselbank voedsel zonder financiële tegenprestatie. Geld is nodig voor bijvoorbeeld de huur van de loods, logistiek en kantoorkosten. Het voedsel in de kratjes is gedoneerd, maar omgerekend kost het vijf euro om een kratje bij de klant te krijgen. Een deel van deze kosten worden gedekt door giften en fondsen. Ambassadeur Olcay Gulsen ontving de eerste Voedselbank Amsterdam-uitgifte op een van hun locaties in Amsterdam. 100% van de opbrengst van de Voedselbank Amsterdam-uitgiften gaat naar de Voedselbank Amsterdam.

Ontwerp en oplage

Op de voorzijde van de penning is het 50-jarige jubileumlogo van The Smiley Company te zien, met daaromheen hun slogan: Take The Time To Smile! Op de keerzijde staat een handje die het logo van de Voedselbank Amsterdam vasthoudt. Het handje reikt naar een ander handje met op de achtergrond smileys. Dit staat symbool voor het voedselpakket dat uitgedeeld wordt. De penning is verpakt in een coincard met de originele SmileyⓇ erop. In Amsterdam zijn 4200 mensen afhankelijk van de Voedselbank, met de regio eromheen erbij geteld zijn dit 12.000 mensen. De oplage is dan ook 12.000 coincards: het doel is dat al deze mensen met Kerst van een voedselpakket kunnen worden voorzien. De Voedselbank Amsterdam-uitgifte is een verzamelaarsitem van hoge kwaliteit en geen wettig betaalmiddel. De uitgifte is direct te bestellen op www.knm.nl/voedselbank

Over de Koninklijke Nederlandse Munt

Sinds 1567 is de Koninklijke Nederlandse Munt de producent van het Nederlandse muntgeld. Het is een innovatief, internationaal bedrijf in waardeproducten, geworteld in meer dan 450 jaar traditie. Tot de innovatieve ontwikkelingen van de afgelopen jaren behoren de laser- en 3D-technieken op munten, waarmee het mogelijk is om o.a. holografische elementen of echtheidskenmerken aan te brengen. De Koninklijke Nederlandse Munt behoort wereldwijd tot de top 5-producenten van circulatiemunten, herdenkingsmunten, Koninklijke onderscheidingen en verzamelaarsproducten. Het bedrijf is sinds 2020 gevestigd in ‘The Dutch Vault’ in Houten.

Over Smiley Movement

In 2017 zag filantropist en sociaal entrepreneur Nicolas Loufrani (CEO van de Smiley Company) een gat in de markt tussen mensen die graag iets willen teruggeven aan de maatschappij en de miljoenen goede doelen die steun kunnen gebruiken. Dus richtte hij Smiley Movement op. Smiley Movement is een nonprofit bedrijf gesponsord door de originele SmileyⓇ brand. Ze hebben als visie om positieve maatschappelijke verandering teweeg te brengen. Dit doen ze door een vrolijkere, gelijkwaardigere en duurzamere wereld te creëren, waar iedereen hand in hand samenwerkt om dringende maatschappelijke en milieugerelateerde problemen op te lossen.

Meer binnen de rubriek Kinderwelzijn