Naast de teams van Brunel en Akzo Nobel, is er een derde partij in Nederland die alles te maken heeft met de Volvo Ocean Race: FaberExposize. Met een team van specialisten verzorgt FaberExposize het leeuwendeel van de visuele aanwezigheid voor sponsors en andere betrokken partijen. Een logistieke operatie die zich voltrekt over de wereld in evenveel havens als de race aandoet. Traditioneel werkt men met communicatiedragers als vlaggen, dranghekdoeken, hekwerkbanners en infozuilen. Als innovatieve toevoeging die veel aandacht trekt, zijn de teampaviljoens deze editie van de race compleet ingepakt met lightboxes.
Deze zogenaamde ‘Teambases’ zijn speciaal voor de Volvo Ocean Race ontwikkeld op basis van de structuur van een zeecontainer, maar lijken daar in niets meer op. Na te zijn voorzien van alle technische voorzieningen die noodzakelijk zijn, wordt de ruimte geschikt gemaakt voor hospitality doeleinden gericht op het team en hun gasten.
Buitenom elk paviljoens is door FaberExposize een ‘skin’ van lightboxes ontwikkeld. Waarbij partners Comhan BV de op maat vervaardigde aluminium frames verzorgt en Overhuys de Osram ledverlichting. In totaal zijn er voor de 17 Teambases meer dan 300 lightboxes nodig. Een waar technisch hoogstandje, ook vanwege de hoge (windbelastings)eisen die aan de bevestiging, frames en doeken gesteld worden. Al met al een spectaculair resultaat dat in de havens die worden aangedaan, zorgt voor een prachtig beeld voor alle bezoekers.
‘Voor de lokale teams die zorgen voor op- en afbouw en de technische werking ter plaatse, is er een systeem ontwikkeld dat met behulp van een manual en kleurcoderingen zorgt voor een zo kort mogelijke constructietijd in elke haven. Waar de golven en de wind voor de deelnemers de uitdaging vormen, daar zijn dat voor deze teams de omgeving en de infrastructuur in elke haven. De beschikbare ruimte is steeds verschillend en de aanwezige voorzieningen niet altijd direct toereikend. Nodig zijn creativiteit en oplossend vermogen binnen een kort, strikt afgebakend tijdsbestek’, aldus Eric Verkerk, CBO van FaberExposize: ‘met onze deelname aan deze Volvo Ocean Race en de organisatie van de ontwerpwedstrijd ‘BinnenhofInsideOut’ werken we dit jaar intensief aan onze bekendheid. Zoals we daarvoor eerder onze kennis, ervaring en capaciteiten aanwenden voor de Autorai in 2015 en het EK 2016 in Frankrijk.’
De Volvo Ocean Race, dé round-the-world zeilrace, is onderweg. Na de start in Alicante worden 12 havens over de wereld aangedaan en staat de finish van één van de zwaarste zeilraces ter wereld voor volgend jaar juni gepland in Scheveningen.
Dit is een origineel bericht van FaberExposize
Ga naar alle berichten van deze organisatie.