Vakantiewoningverhuurder Interhome peilde begin dit jaar naar de reisintenties van de Nederlander binnen Europa met enkele interessante bevindingen als resultaat. Zo droomt 11% van de ondervraagden van een vakantie naar Zweden. De zilveren medaille voor ultieme bucketlistbestemming gaat dan weer naar... Nederland. De prijs voor het minst gastvrije volk reikt de Nederlander uit aan de Fransen. Terwijl de Italiaanse veruit onze favoriete keuken blijkt. Tot slot lijken de hoge inflatie en stijgende energieprijzen niet al te veel effect te hebben op het vakantiebudget. Slechts 13% van de ondervraagden geeft aan dit jaar minder geld te zullen uitgeven aan vakantie. Met bijna 70% blijft de auto veruit ons populairste vervoersmiddel, terwijl we ook steeds vaker openstaan voor een vakantie met de trein (18%).
De Nederlander droomt van een vakantie in Zweden én... Nederland
In het onderzoek van Interhome onder 1212 vakantiegangers van 18 t/m 70 jaar werd gepeild naar dé ultieme bucketlistbestemming van de Nederlander. En daar kwam een significante winnaar naar voren: Zweden. Ruim 11% van de ondervraagden wilt met andere woorden proeven van de Scandinavische schoonheden. Ook Finland staat in de top vijf. We noteren dat vooral mannen alsook de leeftijdscategorie 18 tot 34-jarigen richting Zweden willen. Daarnaast merken we dat de liefde voor ons eigen landje toch enorm groot blijft, want zo’n 8% geeft aan dat Nederland hun droombestemming is. Het gras is voor de Nederlander dus niet altijd groener aan de andere kant en dan vooral voor inwoners van de drie grote steden is Nederland een populaire bestemming. Verder staan ook Griekenland (7%) en Italië (7%) in de top vijf bucketlistbestemmingen van de Nederlander.
Medaille voor minst gastvrije land gaat naar... Frankrijk
Interhome polste ook naar de liefde voor de buurlanden en meer specifiek: de liefde voor de inwoners van de buurlanden. En die liefde gaat duidelijk niet naar de Fransen. Zij kwamen significant naar voren als de minst vriendelijke inwoners van Europa. Wel appreciëren we de gastvrijheid van de Spanjaarden en Grieken, zij staan bovenaan wat de vriendelijkste inwoners betreft. Daarnaast valt de Nederlander als een blok voor de Italiaanse keuken. Dat kunnen we beamen, want bestaat er iets beter dan een verse pasta, een romige burrata of een pure pizza margarita?
Autoreizen nog steeds het populairst
De liefde voor reizen met de wagen werd tijdens de pandemie opnieuw gevonden. En oude liefde roest niet. Ruim 67% van de ondervraagden geeft aan komende zomer te zullen reizen met de wagen. Zo’n 48% geeft aan het vliegtuig te nemen en zelfs 18% geeft de voorkeur aan een treinreis. Die laatste is vooral populair bij de jongeren van 18 tot 24 jaar (25%). Diezelfde jongeren zijn ook oververtegenwoordigd wat betreft interesse in reizen met de fiets. Van diegene die plannen met de auto te reizen, geeft slechts 4% aan dit met de elektrische wagen te doen. Het zijn vooral inwoners uit de Randstad die op vakantie vertrekken met de elektrische wagen.
Kopzorgen over inflatie en energieprijzen...
Zo’n 83% van de Nederlanders reist minstens één keer per jaar. Daarvan maakt 42% twee à drie reizen en zelfs 10% maakt er vier à vijf. Vooral jongeren (18 – 24 jaar) en hoogopgeleiden reizen meermaals per jaar. Als we kijken naar de regio’s, dan zien we dat de reisfanaten zich in Oost- en Noord-Holland bevinden. Als we deze cijfers naast de reislust voor komende zomer leggen, zien we amper tot geen verschillen. Het lijkt dus dat de Nederlander zijn normale reisgedrag dit jaar zal aanhouden.
Toch een interessant gegeven met de kopzorgen over stijgende energieprijzen en de hoge inflatie. Ook hier polste Interhome naar. Bijna 70% geeft aan dat de stijgende energieprijzen wel degelijk effect zullen hebben op hun vakantiebudget. Het zijn dan vooral de 45 tot 54- jarigen die ermee in hun hoofd zitten, ook vrouwen meer dan mannen. Wat betreft de hoge inflatie denkt 40% dat dit geen effect zal hebben op het vakantiebudget. Ook hier zijn mannen geruster dan vrouwen. De andere 60% overweegt goedkopere accommodaties (36%), minder restaurantbezoekjes (25%) en minder activiteiten ter plaatse (21%).
… maar reisgedrag blijft onveranderd
De kopzorgen zijn er dus wel degelijk. Maar gaan we in the end écht inboeten op onze vakantie(s)? Het lijkt van niet. Of slechts een klein deel. Zo’n 13% geeft aan hun vakantiebudget dit jaar in te perken terwijl 12% net aangeeft méér budget vrij te maken. Daarnaast geeft 46% aan hetzelfde budget aan te houden als vorig jaar en 29% is er nog niet mee bezig.
Lees hier meer: https://www.interhome.nl/travelguide/nederlander-droomt-van-vakantie-in-zweden
Bovenstaande resultaten maken deel uit van een onderzoek naar het reisgedrag van de Nederlander binnen Europa, uitgevoerd door Interhome.
Over Interhome
De portefeuille van Interhome Group - met de merken Interhome en Interchalet - omvat ongeveer 35.000 vakantiewoningen en appartementen in 27 landen en is een onderdeel van Hotelplan Group, gevestigd in Glattbrugg (CH). Hotelplan Group is op zijn beurt een dochteronderneming van Migros, de grootste winkelketen van Zwitserland, gevestigd in Zürich. De nabijheid van vastgoedeigenaren en vakantiegasten is een van de belangrijkste troeven van Interhome Group. Zo'n 200 lokale servicekantoren (100 eigen en 100 partnerkantoren) staan garant voor een full-service pakket, variërend van persoonlijke klantenontvangst tot uitgebreid beheer van vakantiehuizen. Interhome Group kan terugkijken op meer dan 55 jaar ervaring als een uitstekende verhuurder van individuele vakantiewoningen. Het brede aanbod reikt van eenvoudige chalets en appartementen tot luxe villa's - aan het strand, op het platteland of in de bergen. In 2021 verzorgde Interhome Group de verhuur voor meer dan 890.000 vakantiegangers en genereerde een gefactureerde omzet van 275 miljoen CHF.
Dit is een origineel bericht van Thx.agency
Ga naar alle berichten van deze organisatie.