Onderzoek naar de rol en waarde van het avondeten in Nederlandse huishoudens
Laat thuis van kantoor, snel door naar de sportschool, nog even met vrienden afspreken en gauw de kinderen naar muziekles brengen. En dan ook nog boodschappen doen, iets gezonds koken en iedereen aan tafel krijgen… Herkenbare drukte? GfK deed in opdracht van HelloFresh onderzoek onder 1.000 respondenten naar het gedrag en de houding van Nederlanders ten opzichte van het avondeten. Hieruit blijkt dat 89 procent van de Nederlanders het belangrijk vindt om gezamenlijk met gezin/partner te eten. Maar lange werktijden (42%) of sport, muziekles en andere hobby’s van gezinsleden (29%) staat dit doorgaans echter in de weg. Daarnaast ervaren Nederlandse ouders regelmatig stress door het avondeten. Met name inspiratie vinden voor wat te koken (52%) zorgt voor kopzorgen, alsook het bedenken van iets dat iedereen lust (45%) en of dit dan wel gezond genoeg is (36%). Bijna driekwart ergert zich aan partner of kinderen die met hun smartphone bezig zijn tijdens het eten.
Zes uur stipt aan tafel
In Nederland zit ongeveer tweederde van de gezinnen stipt om zes uur aan tafel. Een vijfde schuift al rond vijf uur aan en een kwart eet om zeven uur of later. Meer dan de helft eet dan minimaal één keer per week voor de televisie en bijna twintig procent doet dit zelfs minimaal 4 keer per week. Hoewel het merendeel over het algemeen gezamenlijk de avondmaaltijd nuttigt, geeft een vijfde van de ouders aan nog vaker samen aan tafel te willen eten dan dat zij nu doen. Bijna een derde bewaart regelmatig een bordje voor laatkomers binnen het gezin.
Lust ik niet
Ongeveer een kwart maakt zich regelmatig zorgen over hoe iedereen op tijd te eten te geven in de drukke gezinsspits. Zeker twee op de vijf geeft als oplossing aan dat de partner wat meer zou kunnen helpen met het organiseren van de avondmaaltijd of zegt hulp te willen krijgen bij het bedenken van wat te eten. Hoewel 20 procent van de ouders zich het brein breekt over een kindvriendelijk gerecht, zorgen lastige eters bij 45 procent van de gezinnen alsnog voor de nodige discussie aan tafel.
Top 5 stressfactoren gezinnen m.b.t. het avondeten:
· Bedenken wat te eten (inspiratie vinden) – 52%
· Een gerecht maken dat iedereen lust – 45%
· Het voorschotelen van een gezond gerecht met voldoende groenten – 36%
· De wekelijkse variatie tussen vlees/vis/vegetarisch – 28%
· Inschatten juiste hoeveelheden eten voor het gezin – 25%
Diner à deux
Meer dan bij gezinnen het geval is, is bij tweepersoons huishoudens samen aan tafel eten vaker uitzondering op de regel (20%). En ondanks dat 80 procent van de stellen het erover eens is dat samen tafelen de sociale conversatie stimuleert, geeft een opvallende 40 procent aan regelmatig televisie te kijken tijdens het eten; vaker dan bij gezinnen (28%). “Hoewel over het algemeen quality time aan tafel bij Nederlanders echt in de cultuur verankerd zit, zien we dat dit er bij het hedendaagse huishoudens wel eens bij in schiet,” aldus Maartje Frederiks, CEO bij HelloFresh. “We zijn tegenwoordig drukker dan ooit, en alles wat met de avondmaaltijd komt kijken levert dan al snel tegenzin op. Het is dus belangrijk om te zoeken naar manieren om de dagelijkse routine minder stressvol te maken en daarbij niet in te leveren op samenzijn aan tafel. We zien het als onze missie om mensen hierbij te helpen. Het avondeten is een moment om bewust te genieten van de maaltijd en om even verbonden te zijn met elkaar. Het liefst zonder smartphone of televisie!”
Over het onderzoek
GfK deed in opdracht van HelloFresh onderzoek onder 1.000 respondenten naar het gedrag en de houding van Nederlanders ten opzichte van het avondeten. In deze studie zijn mannen en vrouwen boven de 18 jaar met partner, en gezinnen ondervraagd, waarbij rekening gehouden is met een representatieve spreiding in gezinssituatie (stellen vs. gezinnen), achtergrond, leeftijd, geslacht, sekse, demografische kenmerken en huishoudgrootte.
Over HelloFresh
HelloFresh Benelux, in 2012 opgericht door Maartje Frederiks, biedt een flexibel lidmaatschap waarmee klanten wekelijks een box met gezonde recepten en verse ingrediënten voor drie tot vijf maaltijden ontvangen. Alle recepten variëren wekelijks en zijn eenvoudig te bereiden in gemiddeld een half uur. HelloFresh biedt verschillende boxen; de Originalbox, Veggiebox, Familybox, Fruitbox, Ontbijtbox en Wijnbox. Klanten hebben de optie om zelf maaltijden te selecteren uit het gevarieerde aanbod en de box wordt geleverd door heel Nederland. HelloFresh is een Duitse startup met lokale vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, Australië, Zwitserland, Canada en de Verenigde Staten. Wereldwijd leverde HelloFresh in januari t/m maart 2017 ongeveer 30,7 miljoen verse en gevarieerde maaltijden af bij circa 1,2 miljoen huishoudens. Dit jaar is HelloFresh door de Financial Times uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Europa, gebaseerd op de omzetcijfers van de periode 2012-2015. www.hellofresh.nl
Dit is een origineel bericht van HelloFresh