Zego, de insurtech die inspeelt op het gezond houden van wagenparken door innovatieve en flexibele producten te bieden, gaat samenwerken met Hello Mobility. Zego staat onder andere bekend om haar flexibele benadering van verzekeren. De samenwerking met Hello Mobility maakt het mogelijk om klanten daarnaast ook actief risicobeheer te bieden waardoor wagenparken veiliger, zuiniger en schoner kunnen gaan rijden. Het bieden van risicobeheer is het resultaat van een doel, plan, beleid en slim gebruik van data, waar de expertise van Hello Mobility aan te pas komt.
Waarom heeft het ene bedrijf nou een structureel lagere schadelast dan het andere bedrijf? Han Arts, commercieel directeur van Hello Mobility legt uit: “Het gaat met name om cultuur, hoe zit veilig en verantwoord deelnemen aan het verkeer verankerd in de organisatie. Als je mens, techniek, data en marketing op de juiste manier combineert kan je van zakelijke verkeersdeelname een bewuste handeling maken in plaats van een automatisme”
Sander Kernkamp, General Manager van Zego Nederland: “Door samen te werken met Hello Mobility kunnen wij onze klanten extra inzicht geven in het rijgedrag binnen hun wagenpark. Dit is mogelijk door de wagenparkscan die Hello Mobility namens ons uitvoert. Op basis van deze informatie, in combinatie met data uit telematica, kunnen chauffeurs advies krijgen hoe ze beter kunnen rijden. Door veilige en verantwoorde verkeersdeelname op deze manier actief te stimuleren, beschikken onze klanten over een oplossing voor verkeersveiligheid. Veilig en verantwoord rijgedrag wordt hiermee een business case omdat je de effecten ervan terug kan zien in je premie.”
Kernkamp vervolgt: “Het klinkt simpel, maar het gaat pas werken als schadepreventie daadwerkelijk leeft binnen je bedrijf. De mogelijkheden gaan verder dan verkeersveiligheid en schadepreventie overigens. Beter rijden betekent niet alleen veiliger rijden, maar ook zuiniger en schoner. Denk hierbij aan een vermindering in CO2 uitstoot, brandstof- en energieverbruik en stilstand, lagere onderhoudskosten en routeoptimalisatie. Dit helpt wagenparken niet alleen hun premie, maar ook andere wagenparkkosten onder controle te houden.”
Han Arts: “De coaches van Hello Mobility helpen de ondernemer om op basis van rijgedrag data beslissingen te nemen zodat de bedrijfsprocessen kunnen worden aangepast. We zagen dat er met een datagedreven aanpak, gericht op de ondernemer én bedrijfsprocessen, gecombineerd met impactvolle acties, gericht op gedragsverandering richting de chauffeurs, een totaaloplossing voor schadepreventie en kostenvermindering ontstaat.’’
Arts legt uit: “De basis is data. Via een agnostisch dataplatform wordt ruwe data via een API koppeling uit de bedrijfsvoertuigen geïmporteerd, deze data wordt verrijkt met externe bronnen en voertuig specifieke algoritmes. Hierdoor zijn we in staat om een rijgedrag-score aan de rijstijl te koppelen. De score geeft weer in welke mate een chauffeur verkeersinzichtelijk, veilig, comfortabel, zuinig en schoon rijdt. Deze data maakt het mogelijk ongevallen te voorkomen en daar zijn we écht uniek mee.”
De technologie en data die Zego en Hello Mobility gebruiken zijn volgens eigen zeggen van hoge kwaliteit, zeer gedetailleerd en constant in ontwikkeling. Naast het gebruik van basisinformatie, zoals de manier waarop bochten genomen worden en er geremd of versneld wordt, verzamelen Zego en Hello Mobility meer specifieke informatie zoals maximumsnelheden op wegen, inclusief de snelheid op matrixborden en rijden bij daglicht of duisternis.
Han Arts: “Het gaat er met name om dat een rijgedrag-score eerlijk en realistisch voelt voor de chauffeur en gebaseerd is op de juiste feitelijke data. Iets te hard rijden op de snelweg creëert bijvoorbeeld een lager risico dan te hard rijden in een 30 km/u zone en juist dát verschil wil je voor de chauffeur inzichtelijk maken.”
Zego en Hello Mobility zullen nauw samenwerken om de beste en meest nauwkeurige inzichten en adviezen te kunnen blijven bieden zodat wagenparken niet alleen veiliger, maar ook zuiniger en schoner kunnen rijden.
----------------------------------------------------
Over Hello Mobility
Hello Mobility is een schadepreventie oplossing voor bedrijven in transport, logistiek, personenvervoer en last mile delivery. Hello Mobility is een unieke dienst waarin we mens, technologie, voertuigdata en chauffeurs marketing combineren. Niet als eenmalige actie, maar als continu proces. Met Hello Mobility zie je wat je nog niet zag. Inmiddels maken 5.500 chauffeurs gebruik van de data diensten van Hello Mobility. De brandstofreductie is in de eerste twee jaar gemiddeld 4%, het aantal schades daalt de eerste twee jaar gemiddeld met 25%.
Over Zego
Zego is een insurtech gestart in 2016 in het VK en inmiddels actief in meerdere landen in Europa. Door een flexibele en moderne verzekeringsoplossing te bieden, worden wagenparken in staat gesteld tijd en geld te besparen. Zego neemt verzekeren als startpunt, maar doet meer dan verzekeren alleen. Door gebruik te maken van data en telematica kan Zego inzicht geven in het rijgedrag binnen het wagenpark en actief risicobeheer en advies bieden zodat rijgedrag verbeterd kan worden. Beter rijden betekent veiliger, zuiniger en schoner rijden. Dit helpt wagenparken niet alleen hun premie, maar ook andere wagenparkkosten onder controle te houden.
Sinds de oprichting in 2016 is Zego gegroeid in het ondersteunen van bedrijven in het Verenigd Koninkrijk en in heel Europa en werkt het samen met bedrijven zoals BP, Aon en Voi. Zego heeft ook meer dan $240 miljoen aan financiering opgehaald en was de eerste Britse insurtech die op meer dan $1 miljard werd gewaardeerd.
Dit is een origineel bericht van Hello Mobility
Ga naar alle berichten van deze organisatie.