Uber officiële mobiliteitspartner tijdens film première

• RB | PR

Aankomststunt en celebrity arrivals bij grootste Nederlandse film release van 2025

Als officiële mobiliteitspartner heeft Uber zich verbonden aan Amsterdamned II, de grootste Nederlandse film release van het jaar. In samenwerking met Splendid Film (distributeur van de film) en 2CFILM (producent van de film) ontwikkelde Uber een spectaculaire aankomststunt voor hoofdrolspelers Huub Stapel en Holly Mae Brood. Zij maakten hun entree over de Amsterdamse grachten in dezelfde iconische speedboat en jetski uit de film. De volledige route, van de grachten tot aan Tuschinski, werd opgezet als een doorlopende filmische sequentie.

De aankomststunt werd live uitgezonden op het grote scherm in de zaal, als een mini-trailer. Daarmee was het voor het eerst dat een Nederlandse filmpremière opende met een live uitgezonden stunt. Toen de deuren vervolgens opensloegen en Holly Mae Brood en Huub Stapel onder daverend applaus binnenkwamen, voelde het alsof de stunt naadloos overging in de werkelijkheid. De groots opgezette entree onderstreepte het internationale karakter van de avond: de grootste Nederlandse film release van het jaar én de allereerste Nederlandse film die officieel in IMAX wordt uitgebracht.

Afgelopen maandagavond ademde Amsterdam filmgeschiedenis tijdens de feestelijke en langverwachte première van Amsterdamned II, de nieuwe thriller van Dick Maas en opvolger van zijn iconische cultklassieker uit 1988. Voor de gelegenheid werd bij Theater Tuschinski een 21 meter lange rode loper uitgerold, de langste in de geschiedenis van het theater, waarover bekend Nederland arriveerde. In de volle zaal verzamelden zich een mix bekende Nederlanders, media, film professionals en (inter)nationale gasten om de film als eerste te zien. Vanaf donderdag 4 december draait Amsterdamned II in 137 bioscopen door heel Nederland én in 10 IMAX®-zalen.

Mobiliteit als verhalend element

Uber vertaalde zijn rol als mobiliteitspartner naar een cinematische aankomststunt die aansloot bij de setting van Amsterdamned II. De aankomststunt werd ontworpen als een doorlopende mobiliteitsroute van de hoofdrolspelers door de stad, waarbij verschillende vormen van vervoer, waaronder een speedboot, jetski, motor en taxivoertuig slim ingezet werden. Door mobiliteit niet alleen als transportmiddel, maar als onderdeel van de ervaring in te zetten, ontstond een merkactivatie die zowel het verhaal van Amsterdamned II als de rol van Uber versterkte.

Uber-aankomst aan de rode loper

De samenwerking kwam verder tot uiting in de aankomst van een geselecteerde groep prominente gasten. Waar Nederlandse premières traditioneel een informeel karakter hebben, met het herkenbare beeld van gasten die lopend of op de fiets arriveren, introduceerde Uber een vernieuwende aankomst beleving, geheel branded en in stijl. Uitgenodigde celebrities werden in een gewrapte Uber x Amsterdamned II-auto rechtstreeks aan de rode loper afgezet. Hiermee werd de internationale sfeer van de avond versterkt en liet Uber zien hoe mobiliteit een rol kan spelen in een hoogwaardige premièrebeleving.

Samenwerking trekt door in december: omnichannel activatie

Na de première zet Uber de samenwerking door in een bredere marketingactivatie. Via In-App communicatie worden gebruikers in Nederland de hele maand december meegenomen in de release van Amsterdamned II. Hierdoor wordt de campagne omnichannel: van de aankomststunt tijdens de première tot digitale zichtbaarheid in de Uber-app, afgestemd op het dagelijkse verplaatsingsgedrag van gebruikers.

Over Uber

De missie van Uber is om kansen te creëren door middel van beweging. In 2010 zijn we gestart om een simpel probleem op te lossen: hoe krijg je met één druk op de knop toegang tot een rit? Meer dan 68 miljard ritten later bouwen we producten die mensen dichter bij hun bestemming brengen. Door te veranderen hoe mensen, eten en spullen zich door steden verplaatsen, is Uber een platform dat de wereld opent voor nieuwe mogelijkheden.

Over Amsterdamned II

De film is opgenomen in en rond de Amsterdamse grachten, die opnieuw het decor vormen voor brute moorden en veel mysterie. In Amsterdamned II kruipt Huub Stapel opnieuw in de huid van rechercheur Eric Visser, inmiddels met pensioen. Zijn rustige leven wordt onderbroken wanneer de hoofdstad opnieuw wordt opgeschrikt door een reeks gruwelijke moorden die akelig veel doen denken aan een zaak van decennia geleden. De jonge, ambitieuze rechercheur Tara Lee (Holly Mae Brood) vraagt Visser om hulp. Samen duiken zij in een duistere zoektocht door de grachten van Amsterdam, waar niemand veilig blijkt...

Amsterdamned II is geproduceerd door 2CFILM, Parachute Pictures, Guess WHO en Potemkino en wordt gedistribueerd door Splendid Film. Vanaf 4 december draait Amsterdamned II in de bioscopen, waaronder in de IMAX®-zalen in Nederland.