Dit is een expertquote van Vincent van der Veen, IVN Natuureducatie, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Kinderen in regio Noord gaan weer naar school | NOS Jeugdjournaal
Vandaag is in regio Noord het nieuwe schooljaar weer begonnen. Dit betekent dat honderdduizenden kinderen vooral weer binnen les krijgen en in hun pauzes op een grijs plein spelen. Zonde, want op grijze schoolpleinen zijn kinderen meer gericht op competitie en wordt meer gepest dan op groene pleinen. Zo’n groen plein is dus niet alleen voor de gezondheid en concentratie beter, maar ook voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
Helaas is nog altijd tachtig procent van de schoolpleinen ‘grijs’. Een gemiste kans, vinden IVN Natuureducatie en Jantje Beton. Om de waarde van een groen schoolplein te bewijzen hebben wij een speciaal whitepaper laten opstellen door onderzoekers Jolanda Maas en Nicole van den Bogerd van de VU. Hopelijk zien schoolbesturen door dit rapport in dat een groen schoolplein hoger op de agenda moet.
Top 3 favoriete buitenspeelplekken
Het schoolplein is nog altijd een ondergeschoven kindje en dat is zonde voor het welzijn van onze kinderen. Los van het feit dat een groen plein kan worden ingezet voor allerlei spelvormen en het onderwijs zelf, is het ook beter voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Kinderen zijn maar al te graag op het schoolplein. Het staat zelfs in de top 3 van favoriete buitenspeelplekken. Maar op een grijs schoolplein wordt heel anders gespeeld. Daar is veel meer competitie. Wie kan het hardst rennen of het beste voetballen? Op een groen schoolplein worden de fantasie en creativiteit veel meer geprikkeld en is veel meer sprake van kameraadschap.
Daarnaast zijn er natuurlijk tig voordelen te noemen van een groen schoolplein. Het is goed voor de gezondheid, voor de concentratie, het kan bijdragen aan de leerprestaties, het is goed voor de morele ontwikkeling en natuurlijk voor de biodiversiteit en klimaatadaptatie. Op een groen schoolplein wordt rekening gehouden met factoren als droogte, hitte, wateroverlast en storm. Beplanting zorgt bijvoorbeeld in hete periodes voor schaduw en verkoeling en goed watermanagement zorgt ervoor dat kinderen ook na een fikse regenbui nog op het schoolplein terecht kunnen. Kortom: maak die schoolpleinen groen.
Vincent van der Veen is programmamanager Kind en Natuur van IVN Natuureducatie