Mark van der Pijl
Aanleiding:
Van supermarkt tot de politie, AI wordt volop ingezet op de werkvloer
Niet alleen voor grote organisaties is AI van toegevoegde waarde, ook voor mkb-bedrijven kan het een welkome aanvulling zijn. Bijvoorbeeld bij het simpeler, sneller en beter uitvoeren van zowel (ogenschijnlijk) simpele als complexe HR- en salaristaken.
Mkb-bedrijven met minder dan twintig medewerkers beschikken vaak niet over een volwaardige HR-afdeling. Daar missen ze simpelweg de middelen voor. Hierdoor worden leidinggevenden belast met HR-taken waarvoor ze vaak de tijd en kennis missen. Het ontbreken van HR-expertise kan leiden tot inefficiënties en gemiste kansen in personeelsbeheer.
AI kan deze kloof overbruggen door repetitieve en administratieve taken te automatiseren. Vooral AI-agents, een specifieke toepassing van AI, kunnen een cruciale rol spelen in het verbeteren van HR-activiteiten voor mkb-bedrijven. Deze virtuele assistenten kunnen taken als het bijhouden van verlofaanvragen en het automatisch goedkeuren of afwijzen van declaraties op basis van bedrijfsbeleid efficiënt uitvoeren.
Daarnaast kunnen AI-agents snel en accuraat antwoord geven op vragen over loonberekeningen, arbeidswetgeving en personeelsbeleid. Ze analyseren gedragspatronen en geven proactief suggesties voor procesoptimalisatie, waardoor ondernemers meer tijd kunnen besteden aan hun kernactiviteiten en minder aan administratieve taken.
AI-agents zorgen ervoor dat HR-professionals zich kunnen focussen op strategisch personeelsbeheer en talentontwikkeling, terwijl AI de repetitieve en administratieve lasten overneemt. Dit verhoogt de efficiëntie, verlaagt de werkdruk en maakt de organisatie flexibeler en slagvaardiger.
Dit is een origineel bericht van Loket.nl
Ga naar alle berichten van deze organisatie.