'Slapende dienstverbanden dreigen door beperking transitievergoeding'

20 MRT 2025 11:11 | DAS
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Pascal Besselink

Aanleiding:
Kabinet wil lasten voor bedrijven met zieke werknemers fors verhogen | Politiek | AD.nl

Het kabinet wil de wettelijke compensatieregeling voor een transitievergoeding bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst na langdurige arbeidsongeschiktheid beperken tot kleine werkgevers. Het voorstel is gepresenteerd als bezuinigingsmaatregel. Maar vanwege verschillende redenen is dit geen goede maatregel.

Als het aan de wetgever ligt, kunnen werkgevers met meer dan 25 werknemers straks geen compensatie van de transitievergoeding meer krijgen van UWV wanneer de arbeidsovereenkomst met de werknemer wegens langdurige arbeidsongeschiktheid wordt beëindigd. Veel werkgevers kiezen er dan voor de arbeidsovereenkomst niet te beëindigen. Dit resulteert in vele slapende dienstverbanden, ontevreden werknemers, ontevreden werkgevers en waarschijnlijk ook veel procedures tot aan de Hoge Raad.

Zonder ontslagplicht zijn "niet kleine" werkgevers, als ze de transitievergoeding straks niet meer vergoed krijgen, niet verplicht de arbeidsovereenkomst met de langdurig zieke werknemer te beëindigen.

Het wetsvoorstel heeft niet alleen financiële gevolgen voor bedrijven, maar ook voor werknemers die in een slapend dienstverband terechtkomen. De werknemer in een slapend dienstverband is feitelijk klaar met zijn werk, maar blijft in dienst. Dit leidt ongetwijfeld tot geschillen tussen werknemers en werkgevers, wat ook kosten oplevert.

Geen verplichte transitievergoeding

Als het kabinet echt wil bezuinigen kan het beter in de wet opnemen dat de werkgever, ongeacht het aantal werknemers, bij het beëindigen van de arbeidsovereenkomst na langdurige arbeidsongeschiktheid geen transitievergoeding verschuldigd is. Tenzij de beëindiging de werkgever ernstig valt te verwijten.

Er is een goede rechtvaardiging te geven voor het feit dat juist bij deze ontslaggrond de werkgever geen transitievergoeding verschuldigd is. Voor invoering van de Wet werk en zekerheid (WWZ) had die groep ook niet (standaard) recht op een ontslagvergoeding, maar dat terzijde. Van een verboden onderscheid is geen sprake en van transitie evenmin. Dan zitten we ook niet met de onuitlegbare situatie dat een werknemer die kort voor zijn pensioen langdurig arbeidsongeschikt is nog een flinke transitievergoeding ontvangt, terwijl de niet arbeidsongeschikte collega bij het bereiken van het pensioen niets krijgt.

Meer binnen de rubriek Arbeidsmarkt en ondernemen