De totaalmarkt cosmetica laat in 2018 een positieve ontwikkeling van 1,5% zien. De groei komt door het herstel van de cosmeticamarkt en is gedreven door online aankopen, btw-verhogingen en de mooie zomer. De totale consumptieve bestedingen bedragen ruim 2,7 miljard euro.
De groei van e-commerce zorgt voor een positieve ontwikkeling in diverse deelmarkten. De aankopen via online maken 5,5% uit van de totaal aankopen cosmetica. Op dit moment worden al meer dan 14% van de geuren online gekocht, van decoratieve cosmetica 8,8% en van lichaamsverzorging 5,7%. De groei in omzet in de online verkopen is meer dan 30%.
In de deelmarkten zonnecosmetica en tandpasta is er een duidelijk “btw-effect”. De btw is namelijk per januari 2018 (terug) verhoogd van 6% naar 21%, nadat deze in 2017 tijdelijk was verlaagd.
De prachtige zomer van 2018 heeft een positieve invloed gehad op de ontwikkeling van een aantal deelmarkten en met name zonnecosmetica. Die deelmarkt heeft niet alleen in omzet maar ook in volume een positieve ontwikkeling van meer dan 10% doorgemaakt.
In Nederland hebben we al jaren te maken met de hoge promotiedruk waardoor in sommige deelmarkten waarde uit de markt vloeit. In totaal wordt in personal care 39,2% in promotie verkocht. In de deelmarkt haarverzorging wordt 65% in promotie verkocht.
Belangrijk thema’s voor de consument zijn gemak, gezondheid, natuurlijk/duurzaam en verzorging. Cosmetica kunnen hierbij een belangrijke rol spelen.
Belangrijke kopers van persoonlijke verzorgingsproducten zijn ‘empty nesters’ (oudere gezinnen zonder kinderen) en 65+ gezinnen. Zij geven gemiddeld meer uit dan een jaar geleden en worden steeds belangrijker binnen de totale bestedingen aan cosmetica.
Internationale ontwikkelingen zijn van invloed op het Nederlands economisch klimaat. Enkele indicatoren laten een minder positief beeld zien. De Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) is voorzichtig positief voor het jaar 2019 en verwacht een groei in omzet te kunnen rapporteren. Producten die bijdragen aan persoonlijke verzorging, gezondheid en welzijn zullen hun weg naar de consument weten te vinden. Shoppen dient een beleving te zijn met goed advies en de mogelijkheid tot het toepassen van online technieken.
In het Jaarverslag 2018 van de NCV staat meer informatie over de marktontwikkelingen.
Dit is een origineel bericht van Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV)
Ga naar alle berichten van deze organisatie.