De NCV ondertekent het Zonvenant: zonbescherming nog hoger op de agenda

17 MRT 2025 15:30 | Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV)

De Nederlandse Cosmetica Verening (NCV) heeft, op 17 maart 2025, met trots het Zonvenant met het Nationaal Huidfonds ondertekend, een initiatief dat door het Huidfonds is opgezet om meer bewustwording te creëren over de gevaren van de zon en een betere bescherming tegen huidschade en huidkanker te bevorderen.

   

Huidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker in Nederland (IKNL cijfers 2024/ CBS ). Door het ondertekenen van het Zonvenant wil de NCV benadrukken dat zij zich zal inzetten om mensen bewust te maken van het belang van zonbescherming onder het motto weren, kleren, smeren.

Monica van Ee, voorzitter van de NCV, onderstreept het belang van de samenwerking: "Smeren met anti-zonnebrandproducten is essentieel voor een goede zonbescherming, maar is geen vrijbrief om onbeperkt in de zon te gaan. Er is meer nodig. Het is onze verantwoordelijkheid om de anderen te informeren over de gevaren te veel UV-straling. Ik vind het belangrijk dat we met alle partijen die het Zonvenant ondertekenen op een eenduidige manier communiceren zodat we mensen leren op een verstandige manier met de zon om te gaan.”

NCV-directeur, Ronald van Welie, voegt toe: “De NCV en haar leden zetten zich al jaren in om goede voorlichting over anti-zonnebrandproducten, ingrediënten en zongedrag te geven, vooral ook via de consumentgerichte website Mijncosmetica.nl.

Anti-zonnebrandproducten zijn overal verkrijgbaar, denk aan drogist, parfumerie, apotheek, supermarkt, online en vele andere winkels. Uit de cijfers van het NCV-jaarverslag blijkt dat consumenten steeds vaker kiezen voor zonbescherming met een hogere SPF. Mensen zijn zich meer bewust van de gevaren o.a. door de vele campagnes en de gratis zonnebrandpalen, die het belang van een goede bescherming telkens benadrukken. Samen met het Huidfonds (en alle aangesloten partijen) zal de NCV zich blijven inzetten om het bewustzijn rondom verstandig zonnen te vergroten onder het motto “Geniet maar verbrand niet.”

 

Een ieder gebruikt cosmetica en vaak meer producten dan men denkt. Het gaat om alle producten voor de persoonlijke verzorging, zoals zeep, shampoo, deodorant, zonnecosmetica, geuren en tandpasta. Deze producten dragen bij aan onze hygiëne, verzorging, schoonheid, zelfvertrouwen én welzijn. De NCV is de branchevereniging van fabrikanten, importeurs en merkhouders van cosmetica.

Meer binnen de rubriek Haar en beauty