Gebruikers van een hoorhulpmiddel ervaren in overgrote meerderheid -95%- een grotere kwaliteit van leven. 67% van alle hoortoesteldragers vindt dat ze hun hoortoestel eerder hadden moeten aanschaffen, vanwege het gevoel van sociale isolatie. Dat blijkt uit het driejaarlijkse EuroTrak onderzoek, dat vandaag gepubliceerd is. Het actief betrekken van de klant bij zijn eigen revalidatietraject is de sleutel tot succes, zo blijkt ook uit dat onderzoek.
WHO adviezen serieus nemen
Het feit dat 57% van de respondenten nooit een hoortest heeft gedaan en een groot deel van de mensen toch hoorverlies vermoedt, geeft aan dat daar nog een wereld te winnen is. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft in 2021 aan de alarmbel getrokken: het aantal mensen met gehoorverlies stijgt snel in westerse landen en dit heeft grote impact op het hebben van werk, sociale contacten en de cognitieve functies. Daarmee ook pleiten zij voor meer preventie, periodieke gehoorscreening en voorkomen dat mensen met onbehandeld gehoorverlies blijven doorlopen. Het periodiek testen van het gehoor moet veel normaler worden. Dat kan op verschillende manieren gerealiseerd worden. De huisarts is de poortwachter tot de gezondheidszorg en die zou bij vermoeidheidsklachten en daar aan gerelateerde problemen standaard een hoortest moeten afnemen. Datzelfde geldt voor de bedrijfsartsen; concentratieproblemen en vermoeidheid zijn signalen die kunnen leiden tot verzuim en burn out, steeds meer studies tonen aan, dat gehoorverlies daarbij een rol speelt. Dat is onder andere met periodieke gehoorscreening snel op te sporen en voorkomt uitval. De NVAB is in gesprek met de Nederlandse Vereniging van arbeids- en bedrijfgeneeskunde om hier pilots voor op te zetten. Gezien de samenhang van gehoorverlies en dementieklachten zouden ook geriaters alert moeten zijn op dit punt. Uiteindelijk zullen alle specialisten in de hoorzorg, van Kno arts tot audioloog en audicien zich in moeten zetten voor meer preventie en het tijdig uitvoeren van een gehoortest bij vermoedens van gehoorverlies.
Blijven investeren in goede zorg helpt bij acceptatie en gewenning
Een client die zeer betrokken is bij de voor hem of haar juiste selectie en het aanmeten van het hoortoestel in samenwerking met een vakkundige audicien, is doorgaans meer tevreden over het dagelijks gebruik van de hooroplossing (83% ten opzichte van 63%) én draagt die hoortoestellen dagelijks langer dan iemand die minder betrokken is (8,9 uur per dag ten opzichte 8,0 uur per dag). En hoe langer de draagtijd, hoe meer profijt de client er in zijn of haar naaste omgeving van heeft, in de directe sociale contacten, op het werk en bijvoorbeeld ook in het verkeer. Ook draagt jaarlijkse nazorg bij aan de tevredenheid (85% ten opzichte 65%) en draagtijd. (9,1 uur ten opzichte van 6,4 uur per dag). De NVAB herkent zich in het belang van proactieve nazorg, zoals die standaard door de leden wordt geleverd. Eenmaal ontstaan gehoorverlies heeft een enorme impact op iemands leven. Het dragen van hoortoestellen compenseert dat voor een belangrijk deel en draagt daarmee aanzienlijk bij aan de kwaliteit van leven.
Bekijk hier de infographic met de belangrijkste conclusies uit het onderzoek.
Het volledige EuroTrak 2022 is hier te downloaden.
Dit is een origineel bericht van NVAB
Ga naar alle berichten van deze organisatie.