Het aantal personen dat online sportnieuws bezoekt stijgt met 23% ten opzichte van mei 2021.
De maand mei was drukbezocht voor sport gerelateerde websites en apps; voetbal, formule 1 en overige online sportnieuws. In totaal bereikten de online sportnieuws merken 7,4 miljoen unieke gebruikers in mei 2023 (7.440.000 personen van 13 jaar en ouder, 50% bereik). Relatief gezien werd het hoogste bereik behaald onder de 35- tot 49- jarigen (55% bereik); onder 35- tot 49- jarigen mannen heeft maar liefst twee derde één of meerdere sportnieuws websites en apps bezocht (67%). Ten opzichte van mei 2021 zijn er 1,4 miljoen unieke bezoekers bijgekomen, met name via smartphones en tablets (+36%).
Als we de betreffende 62 online sportnieuws merken indelen in drie categorieën zien we dat het hoogste bereik behaald wordt onder de specifieke voetbal gerelateerde nieuwsmerken: 4,4 miljoen unieke personen hebben één of meerdere voetbalnieuws merken bezocht op smartphone, tablet en/of PC/Laptop (thuis). Net iets minder personen (4,2 miljoen) bezochten de algemene sportmerken (onder andere NUsport, NOS-voetbal/sport, RTLnieuws-sport, AD.nl-sport).
De racing nieuws websites en apps werden door 3,1 miljoen unieke personen bezocht, dit is de groep waarin de groei het sterkst was ten opzichte van twee jaar eerder: het online bereik ligt maar liefst 38% hoger dan in mei 2021 (+872.000 personen).
In mei 2023 zijn er drie duidelijke pieken in bereik geweest voor online sportnieuws. Op zondag 7 mei vond een belangrijke Eredivisiewedstrijd (Feyenoord - Excelsior) plaats én werd de Grand Prix van Miami gereden, op zondag 14 mei was er met de kampioenswedstrijd van Feyenoord vooral aandacht voor voetbalnieuws en op zondag 28 mei werd in de Eredivisie gestreden voor de tweede plek en werd er geracet in de straten van Monaco.
Online sportnieuwsmerken worden door meer mannen dan vrouwen bezocht, alhoewel dit aandeel lager geworden is. Van de online bezoekers was in mei 2023 61% man en 39% vrouw; twee jaar eerder lag de verhouding nog iets schever met 64% man en 36% vrouw. Bij de racing nieuws gerelateerde nieuwsmerken is de verhouding nog sterker verdeeld, met 72% mannelijke en 28% vrouwelijke bezoekers.
De grootste overlap van de voetbalnieuws merken bestaat tussen Voetbalzone en Voetbalprimeur: 69% van de Voetbalprimeur bezoekers heeft ook Voetbalzone bezocht in mei 2023. Onder de racing nieuws merken geldt dit voor Racingnews365 en F1 Maximaal, waarbij er een overlap bestaat van 74 procent.
Bron: GfK GXL DAM, PC/Laptop (@home), smartphone, tablet: het online bereik van sportnieuws websites en apps, alfabetisch (1908.nl, AD.nl-sport, Ajax, AjaxFanatics, Ajaxshowtime, All4Running, Atletieknu, Dartsnieuws, ESPN, Eurosport, F1 Maximaal, FC Update, Feyenoord, Feyenoordpings, Fietsen 123, Fietssport, FlashScore, FootballTransfers, Formula1, Fr12, Fr-Fans, Golfnl, GP33, GPblog, GPfans, GPinfo, GPToday, Grand Prix Radio, Indeleiderstrui, KNLTB, KNVB, Motorsport.com, Motorsport.tv, NOS-sport/voetbal, NUsport, Optisport, PSV, PSV Inside, PSVfans, Racesport, Racingnews365, RTL nieuws-sport, Runner’s World, Schaatsen, Soccernews, SofaScore, Sportnieuws, Telesport, Tennis, Toernooi, Touretappe, Transfermarkt, Twentefans, Vechtsport Info, Voetbal, Voetbal International, Voetbalflitsen, Voetbalprimeur, Voetbalverslaafd, Voetbalzone, Wieler Revue, Wielerflits).
Rapport: Alle resultaten zijn samengevoegd tot een beknopt rapport, betreffende uitsplitsingen naar bereik per doelgroep, overlap van merken en gebruiksintensiteit.
Voor meer informatie over het onderzoek en de resultaten kunt u contact opnemen met:
Jeroen Nikkel
Consultant Media Measurement
T: +3188435-1450
Noot voor de pers
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Tamara De Lange: +31 6 38 555 449, tamara.delange@gfk.com
Over GfK GXL
GXL staat voor GfK Crossmedia Link, het grootschalige cross mediale panel van GfK waarin ook het aankoopgedrag wordt vastgelegd. Het online- en het televisiegedrag wordt passief en single-source gemeten. Daarnaast wordt via jaarlijkse vragenlijsten informatie verzameld over het luister- en leesgedrag en ruim 350 andere achtergrond-kenmerken.
GfK. Growth from Knowledge.
Al meer dan 85 jaar verdienen we het vertrouwen van onze klanten over de hele wereld door het oplossen van kritieke zakelijke vragen in hun besluitvormingsproces rond consumenten, markten, merken en media. Onze betrouwbare gegevens en inzichten, samen met geavanceerde AI-mogelijkheden, hebben de toegang tot realtime bruikbare aanbevelingen die de marketing-, verkoop- en organisatorische effectiviteit van onze klanten en partners stimuleren, radicaal veranderd. Zo beloven en leveren wij "Growth from Knowledge".
Dit is een origineel bericht van GfK Netherlands B.V.
Ga naar alle berichten van deze organisatie.