Thomas Cook & Expedia, Inc. kondigen nieuwe strategische alliantie aan

14 SEP 2017 08:02 | Thomas Cook Group Plc.

14 September, 2017:  Thomas Cook, één van de belangrijkste reisbedrijven in Europa, maakt vandaag bekend dat zij in een strategische alliantie is gestapt met Expedia, Inc., één van de grootste toeristische bedrijven wereldwijd. Deze overeenkomst bepaalt dat Expedia de bevoorrechte hotelaanbieder wordt van Thomas Cook voor het complementary[1] segment van citytrips en autovakanties. Expedia, Inc. stelt daarbij haar reserveringsplatform ter beschikking voor alle verkoop van citytrips en hotel-only aanbod via de Thomas Cook distributiekanalen in Europa.  

Deze meerjarenovereenkomst geeft de Thomas Cook klanten straks, in vergelijking met de huidige situatie, toegang tot 60.000 extra hotels, in steden wereldwijd en in Europese autovakantiebestemmingen. Uiteraard voldoen deze allemaal aan de standaardvoorschriften voor kwaliteit, gezondheid en veiligheid die Thomas Cook vooropstelt.  De overeenkomst stelt Thomas Cook bovendien in staat om de kosten en de complexiteit voor het segment citytrips en hotel-only te reduceren.

Expedia zal haar toonaangevende technologie aanwenden voor hotelreserveringen van citytrips en autovakanties - hetzij enkel het hotelverblijf, hetzij als onderdeel van een dynamisch citytrippakket -  via de belangrijkste websites, contact centers en kantoren van Thomas Cook en via de open distributie.

Daarbij kan Thomas Cook dankzij deze overeenkomst haar kernaanbod aan zonvakanties wereldwijd aanbieden via de Expedia websites en zo haar distributiebereik verruimen.

Thomas Cook Chief Executive Officer, Peter Fankhauser, zegt: “De combinatie van Expedia’s hotelportfolio met online toptechnologie zal het Thomas Cook citytrip- en hotel-only aanbod voor onze klanten verruimen en betekent meteen een belangrijke stap voorwaarts in onze strategie  naar winstgevende groei. Door onze krachten te bundelen met een speler als Expedia, met wereldwijd bereik en specifieke expertise, is Thomas Cook in staat om haar systemen en processen verder te vereenvoudigen. Dit zal er op zijn beurt voor zorgen dat we ons kunnen focussen op onze eigen merkhotels en geselecteerde partnerhotels in de zonbestemmingen, waar we echt het verschil kunnen maken voor onze klanten. Ik ben ervan overtuigd dat dit de eerste stap is in een lange termijn samenwerking die voor beide partijen voordelig is.”

Expedia Brand President, Aman Bhutani, zegt: “We hebben altijd een diep respect gehad voor het merk Thomas Cook en we geloven dat onze samenwerking de twee bedrijven in een betere strategische positie zal brengen om meer mensen de wereld te laten ontdekken en meteen onze beider concurrentiepositie op de Europese markt te verstevigen. Expedia’s Global Partner Solutions creëert de kans om technologische en operationele sterktes te bundelen ten voordele van onze partners. Global Partner Solutions voorziet  bekende merknamen van private label reserveringssystemen, reisagentenpakketten, websupport en -diensten voor alle reisproducten, zoals overnachtingen, vluchten, pakketten en autoverhuur.”

Deze nieuwe overeenkomst is een belangrijke stap voorwaarts in de wereldwijde transformatie van de Thomas Cook Group en sluit aan bij de aankondiging in augustus 2016 over de overeenkomst met Webjet Limited, die het merendeel van het Thomas Cook complementary aanbod zonvakantiehotels behelst.

Door deze tweede fase in de reorganisatie van het hotelaanbod binnen het complementary segment af te ronden, kan Thomas Cook zich weer focussen op het versterken van haar kern reisaanbod. Daarnaast kan Thomas Cook haar klanten hierdoor een ruimer hotelaanbod en een verbeterde reserveringservaring bieden. De overeenkomst zorgt er ook voor dat Thomas Cook haar eigen business kan vereenvoudigen. Deze overeenkomst is een katalysator om de operaties van Thomas Cook te stroomlijnen over de 16 thuismarkten.

 

Analyst & Investor Conference Call

A conference call for investors and analysts will be held today at 08.30 (BST). The access details are as follows:

United Kingdom: 0808 109 0700

All other locations: +44 (0) 20 3003 2666

Call Password: Thomas Cook Investor Call

Enquiries

Analysts & Investors

James Sandford, Thomas Cook Group

+44 (0) 20 7557 6433

 

Tej Randhawa, Thomas Cook Group

+44 (0) 20 7557 6487

Media

Matthew Magee, Thomas Cook Group

+44 (0) 20 7294 7059

[1]   Thomas Cook’s reisaanbod focust zich op hotels van de eigen merken en een zeer goed beheerd aanbod van uitverkoren partner hotels die gekozen zijn op basis van kwaliteit en hoge service standaarden. Het complementary product is een extra aanbod “bijkomende hotels” dat ervoor zorgt dat klanten een grotere keuze hebben en een grotere flexibiliteit met zich meebrengt bij het kiezen van hun vakantie.

Meer binnen de rubriek Binnenlandse reizen