Gerben Edelijn
Aanleiding:
‘Welke ouder zegt nog: zou jij geen stratenmaker worden?’
De oorzaak van het tekort aan vakkrachten in de techniek moeten we eens wat meer bij onszelf zoeken. We geven onze kinderen al jaren geen goed beeld van techniek. Onderzoek wijst uit dat jongere generaties niet goed weten wat ze precies met die bètavakken kunnen doen, of waarom techniek zowel leuk als financieel interessant is. Het is niet duidelijk wat ze er na hun opleiding mee kunnen. Sterker nog, technische studies hebben het imago moeilijk te zijn en daarom niet voor iedereen te zijn weggelegd. Een verkeerd en gevaarlijk imago.
Overheid en onderwijs proberen dit natuurlijk al wel op te lossen, maar dat gaat niet snel genoeg. Logisch, want een belangrijke speler in het veld van techniekenthousiasme laat zich te weinig horen: de industrie zelf. De sector kan én moet meer doen om technische studies en technische beroepen een beter podium te geven. Als technische bedrijven zijn we tenslotte onze beste ambassadeurs.
Daarnaast moeten we ons onderwijs en onze kennisinstituten beter toegankelijk maken. Leerkrachten hebben recht op genoeg tijd en eerlijke compensatie, zodat ze goed hun werk kunnen doen. Als docenten het werk over de schoenen loopt en ze daar weinig voor terugzien, maken we bètavakken natuurlijk niet aantrekkelijker.
Ik vind het daarom ook een uitstekende ontwikkeling dat sommige opleidingen in cruciale industrieën nu betaald gaan worden, zodat de studenten meteen financiële zekerheid hebben tijdens hun studie en de drempel veel lager wordt om het vakgebied in te gaan. Voorlopig gebeurt dit bij de politieacademie en sommige zorgtrajecten; ik hoop dat dit ook voor het techniekonderwijs gaat gelden.
Dit is een origineel bericht van Thales Nederland
Ga naar alle berichten van deze organisatie.