Roel van Rijsewijk
Aanleiding:
Australische havens weer open na cyberaanval, wel grote achterstand
De grote havens die 40 procent van de Australische vrachthandel afhandelen zijn heropend na een cyberaanval. Dat bescherming van kritieke infrastructuur tekortschiet is een voorbarige conclusie. Met het digitaliseren van kritieke infrastructuur moeten we accepteren dat ze kwetsbaar worden voor cyberaanvallen en dat die dan ook soms lukken.
Helemaal veilig kan niet, wel kunnen we weerbaar worden. Dus het vermogen om aanvallen tijdig te ontdekken vergroten, en dan adequaat reageren om schade te beperken. En dan ervan leren en herstellen naar hoger niveau.
De implementatie van NIS2 in Nederland zou dat als doel moeten hebben. Niet het genadeloos afstraffen van bedrijven die hun security niet op orde hebben, maar dat in vitale infrastructuur we beter gaan samenwerken, informatie en kennis gaan delen en vooral transparant zijn en leren van elkaar.
Dit is een origineel bericht van Thales Nederland
Ga naar alle berichten van deze organisatie.